Dziś zamiast kolejnego, ważnego
dla lokalnej społeczności tematu, kontynuacja sprawy istotnej dla osób
korzystających z usług komunikacji publicznej - http://blogdopiewo.blogspot.com/2017/09/komunikacja-publiczna-w-gminie-dopiewo.html.
Co prawda petycja, dotycząca przedłużenia linii autobusowej nr 727 do Dopiewa,
ukazała się w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy, to jednak postanowiłam
opublikować ją również u siebie. Zależy mi na tym, aby jak najwięcej osób
zapoznało się z problemem. Oto jej treść:
Przewodniczący
Rady Gminy Dopiewo
Leszek
Nowaczyk
Ul.
Leśna 1C
62-070
Dopiewo
PETYCJA
W sprawie zmiany funkcjonowania komunikacji publicznej na terenie gminy
Dopiewo i przedłużenia linii nr 727 do Dopiewa.
Wprowadzone 1 października 2015 r. zmiany w komunikacji publicznej
miały usprawnić jej funkcjonowanie i ułatwić pasażerom podróżowanie. W
założeniu zmiany miały również zachęcić więcej osób do korzystania z
komunikacji publicznej. W rzeczywistości mieszkańcy Dopiewa, Dopiewca i części
Palędzia na tych zmianach stracili.
Przed zmianą w 2015 r. mieszkańcy w/w miejscowości mieli możliwość
korzystania z 2 wariantów podróżowania: trasą dłuższą przez Zakrzewo lub
krótszą przez Dąbrowę.
Obecnie, aby skorzystać z krótszej trasy, trzeba przesiadać się w
Dąbrówce. Niestety, rozkład jazdy jest tak skonstruowany, że praktycznie
uniemożliwia korzystanie z przesiadki. Godziny odjazdu linii 727 i 729 nie są
ze sobą skorelowane lub czas pozostawiony na przesiadkę jest zbyt krotki. W
wielu przypadkach jest on krótszy niż tolerancja przejazdu autobusów, która
dopuszcza przyspieszenie do 1 minuty i opóźnienie do 3 minut. Konkretne
przykłady przedstawione zostały przeze mnie w skardze na Wójta Gminy Dopiewo
złożonej w tut. Urzędzie 17 lipca br.
Wprowadzony dodatkowo kurs linii 799 nie spełnia oczekiwań. Nie dość,
że są to tylko 3 kursy poranne i 2 popołudniowe, to praktycznie nikt z nich nie
korzysta.
Włączenie linii gminnych do komunikacji poznańskiej umożliwiło
korzystanie przez pasażerów z karty PEKA. Pozwala ona na opłacanie przejazdu
tzw. portmonetką lub wykupienie biletu strefowego na wyznaczoną liczbę
przystanków. Aby korzystać z tej możliwości konieczny jest pewny punkt
przesiadkowy lub przedłużenie linii 727 do Dopiewa.
Można zaobserwować, że duża część mieszkańców Skórzewa i Dąbrówki
korzysta z portmonetki. Mieszkańcom Dopiewa i Dopiewca, zmuszonym jechać przez
Zakrzewo, taka forma płatności w ogóle nie kalkuluje się.
Planowane zmiany w komunikacji publicznej omawiane były m.in. na
posiedzeniu wspólnym Komisji Rady Gminy 15 czerwca 2015 r. Wówczas to radni
Leszek Nowaczyk, Tadeusz Bartkowiak i Mariola Nowak skrytykowali propozycje
przedstawione przez sekretarza Gminy Macieja Kaczmarka. Na tym się jednak ich
aktywność zakończyła a niekorzystne zmiany zostały wprowadzone.
Zgodnie z uchwałą nr X/116/15 Rady Gminy Dopiewo z 31 sierpnia 2015 r.
w sprawie porozumienia międzygminnego z Miastem Poznań w zakresie lokalnego
transportu zbiorowego - Gmina Dopiewo zobowiązała się do realizacji zadania własnego w zakresie lokalnego transportu
zbiorowego, polegającego na prowadzeniu komunikacji gminnej na trasie: Poznań –
Skórzewo – Dąbrowa – Dąbrówka – Palędzie – Dopiewiec – Dopiewo. Wykonanie
uchwały Rada Gminy powierzyła Wójtowi Gminy Dopiewo.
W związku z powyższym wnioskuję, aby Rada
Gminy Dopiewo wyegzekwowała od Wójta Gminy Dopiewo należyte wywiązanie się z
nałożonego obowiązku.
Korzystając na co
dzień z komunikacji publicznej mogę stwierdzić, że najkorzystniejszym
rozwiązaniem byłoby przedłużenie linii nr 727 do Dopiewa. Potwierdzają to
również mieszkańcy Dopiewa i Dopiewca, dojeżdżający do Poznania lub Skórzewa.
Jest to tylko 7 dodatkowych przystanków, co dla budżetu Gminy nie byłoby zbyt
dużym obciążeniem. Umożliwiłoby to lepszy dojazd pasażerom a nie wykluczone, że
zachęciłoby kolejnych mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej.
W obecnej
sytuacji, na korzystanie z autobusów podmiejskich decydują się uczniowie lub
osoby nie mające innego środka lokomocji. Dlatego jaki jest sens wydawania
milionów złotych na węzły przesiadkowe, jeżeli korzystanie z komunikacji
publicznej jest tak uciążliwe?
W sąsiednich
gminach jak: Komorniki lub Tarnowo Podgórne znacznie większa jest liczba linii
autobusowych, jak i częstotliwość kursów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz