Dziś trzecia część informacji dotyczących
zasad finansowania kampanii wyborczej na szczeblu gminy. Jak i poprzednio,
tekst ten stanowi przedruk z artykułu Doroty Babiak-Kowalskiej, który ukazał się
na stronie pisma samorządowego „Wspólnota” - link. W poście omówiono limity oraz zasady wydatkowania środków finansowych na
pokrycie kosztów kampanii.
Zasady
wydatkowania środków i ich dokumentowania.
Komitety
wyborcze mogą wydatkować na kampanię wyborczą wyłącznie kwoty ograniczone
limitem wydatków (art. 135 § 1 Kodeksu wyborczego).
Limit
wydatków ustala się oddzielnie dla każdego komitetu wyborczego poprzez
zsumowanie kwot obliczonych według zasad określonych w art. 378 i art. 476
Kodeksu wyborczego. W wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw
limit wydatków oblicza się mnożąc kwotę przypadającą na jeden mandat radnego
przez liczbę mandatów przypadających na okręg lub okręgi, w których komitet
wyborczy zarejestrował kandydatów (bez względu na liczbę zgłoszonych
kandydatów). Kwota przypadająca na jeden mandat radnego wynosi:
-
w wyborach do rady gminy w gminach do 40 tys. mieszkańców — 1 000 zł,
-
w wyborach do rady gminy w gminach powyżej 40 tys. mieszkańców oraz
w wyborach do rad dzielnic miasta stołecznego Warszawy — 1 200 zł,
-
w wyborach do rady powiatu — 2 400 zł,
-
w wyborach do rady miasta w miastach na prawach powiatu — 3 600 zł,
-
w wyborach do sejmiku województwa — 6 000 zł.
Limit
wydatków, związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej kandydata na wójta
w gminach do 500 tys. mieszkańców ustala się, mnożąc liczbę mieszkańców danej
gminy przez kwotę 60 groszy, a w gminach powyżej 500 tys. mieszkańców, mnożąc
pierwsze 500 tys. przez kwotę 60 groszy, a nadwyżkę ponad 500 tys.
przez kwotę 30 groszy.
Uwaga!
Informację
o liczbie mieszkańców w poszczególnych gminach ustala komisarz wyborczy według
stanu na koniec roku poprzedzającego rok, w którym wybory są przeprowadzane i
podaje do publicznej wiadomości w formie komunikatu w dzienniku o zasięgu
wojewódzkim, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia rozporządzenia o zarządzeniu
wyborów.
Dla
komitetu wyborczego zgłaszającego kandydatów na wójtów, a więc również
kandydatów na radnych, obliczone w powyższy sposób limity sumowane są
w jeden łączny limit wydatków, który dotyczy całości wydatków komitetu
wyborczego.
Uwaga!
Należy
podkreślić, że limitem wydatków objęte są tylko wydatki komitetu wyborczego,
natomiast przychody komitetu nie są limitowane, w związku z czym zgromadzenie
na rachunku bankowym komitetu kwoty wyższej od przysługującego limitu wydatków
nie stanowi uchybienia.
Wydatki
komitetu wyborczego na agitację wyborczą prowadzoną w formach
i na zasadach właściwych dla reklamy, w tym w prasie w rozumieniu
przepisów prawa prasowego, nie mogą przekroczyć 80% limitu dla danego komitetu
wyborczego ustalonego zgodnie z przepisami Kodeksu wyborczego (art. 136 Kodeksu
wyborczego). Za podstawę obliczenia limitu wydatków na reklamę przyjmuje się
kwotę limitu wydatków przysługującego temu komitetowi, a nie wydatki faktycznie
poniesione przez ten komitet wyborczy.
Komitet
wyborczy może wydatkować środki finansowe jedynie na cele związane
z wyborami (art. 129 § 1 Kodeksu wyborczego). Do wydatków komitetu
wyborczego nie mogą być wliczone środki przekazane na cele charytatywne oraz
inne cele społecznie użyteczne, nawet jeżeli były ponoszone w okresie kampanii
wyborczej w ramach promocji komitetu wyborczego lub poszczególnych
kandydatów. Tego typu wydatki stanowią naruszenie przepisów ustawy.
Wydatkowanie
środków jest dozwolone w tym samym początkowym terminie, co ich pozyskiwanie,
tj. od dnia wydania przez właściwy organ wyborczy postanowienia
o przyjęciu zawiadomienia o utworzeniu komitetu wyborczego (art. 129 § 3
pkt 1 Kodeksu wyborczego).
Zabronione
jest wydatkowanie środków przez komitet wyborczy po dniu złożenia sprawozdania
finansowego o przychodach, wydatkach i zobowiązaniach finansowych komitetu
(art. 129 § 3 pkt 2 Kodeksu wyborczego).
Uwaga!
Komitet
wyborczy może po dniu złożenia sprawozdania wydatkować z rachunku bankowego
środki na realizację zobowiązań zaciągniętych przed dniem wyborów, a także
dokonać wpłaty tytułem przepadku na rzecz Skarbu Państwa środków przyjętych z
naruszeniem przepisów Kodeksu.
Komitety
wyborcze prowadzą rachunkowość na zasadach określonych w ustawie
o rachunkowości oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie
szczegółowych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek nie będących
spółkami handlowymi, nie prowadzących działalności gospodarczej – art. 128
Kodeksu wyborczego.
Dokumentami
dotyczącymi kosztów i wydatków są:
-
rachunki,
-
faktury,
-
umowy,
-
pokwitowania odbioru gotówki do rozliczenia (KW),
-
inne dokumenty wystawione na komitet wyborczy.
Uwaga!
Dokumenty finansowo-księgowe wystawione na
nazwisko osoby fizycznej (np. na nazwisko kandydata) nie są dowodami
kosztów komitetu wyborczego.
Do
wydatków lub kosztów komitetów wyborczych zalicza się:
-
koszty administracyjne, w tym koszty wynajmu powierzchni biurowej
wraz z kosztami energii elektrycznej, koszty telekomunikacyjne, koszt
utworzenia i utrzymania strony internetowej komitetu wyborczego,
-
wydatki poniesione na usługi obce w związku z korzystaniem ze środków masowego
przekazu i nośników plakatów, z podziałem na usługi wykonywane przez dzienniki
i czasopisma, radio, telewizję, nośniki plakatów, reklamę w Internecie,
-
wydatki poniesione na usługi obce w związku z wykonaniem materiałów wyborczych,
w tym prace koncepcyjne, prace projektowe i wytworzenie, z podziałem na
plakaty wyborcze, filmy reklamowe i spoty, ulotki i inne wydawnictwa, reklamę w
Internecie, inne materiały wyborcze,
-
wydatki poniesione na usługi obce w związku z kosztami spotkań wyborczych,
-
wydatki poniesione na usługi obce w związku z kosztami podróży i noclegów,
-
pozostałe koszty poniesione na usługi obce,
-
wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne, w tym z tytułu umów
o dzieło i umów zlecenia, nie wymienione wyżej,
-
pozostałe wydatki.
Komitet
wyborczy powinien odrębnie ewidencjonować zobowiązania finansowe, obejmujące
równowartość niespłaconych kredytów bankowych oraz nieopłaconych rachunków i
faktur wystawionych z tytułu dostaw i usług na rzecz komitetu.
Dowody
księgowe dotyczące wydatków (kosztów) powinny spełniać warunki określone w
ustawie o rachunkowości, a w szczególności muszą być zatwierdzone przez osobę
odpowiadającą za gospodarkę finansową komitetu.
Ewidencja
wydatków i zobowiązań finansowych komitetu wyborczego powinna być prowadzona w
sposób zapewniający uzyskanie informacji niezbędnych do prawidłowego
sporządzenia sprawozdania finansowego.
Komitet
wyborczy wyborców może nieodpłatnie korzystać w czasie kampanii wyborczej z
lokalu osoby wchodzącej w skład komitetu wyborczego, jak również z jej sprzętu
biurowego. Także po zakończeniu kampanii wyborczej komitety mogą korzystać
z lokali i sprzętu biurowego tych podmiotów celem wykonania czynności
związanych z zakończeniem działalności komitetu w tym sporządzeniem
sprawozdania finansowego.
Uwaga!
Zakup
materiałów niezbędnych do korzystania ze sprzętu biurowego, jak również opłaty
za media w okresie korzystania z lokalu i sprzętu biurowego przez komitet
wyborczy powinny być finansowane ze środków komitetu wyborczego oraz wliczone
do przysługującego mu limitu wydatków. Ponoszenie tych wydatków przez partię
polityczną, organizację bądź osobę fizyczną stanowi niedopuszczalną ustawowo
darowiznę niepieniężną na rzecz komitetu wyborczego. Komitet wyborczy powinien
zawrzeć z partią polityczną, organizacją bądź osobą wchodzącą w skład komitetu
wyborczego umowę użyczenia lokalu lub sprzętu biurowego, która powinna
wskazywać, że to komitet wyborczy będzie ponosił koszty zakupu materiałów biurowych
oraz ponosił opłaty za media w zakresie niezbędnym do prowadzenia kampanii
wyborczej.
Zaciąganie
zobowiązań finansowych w imieniu i na rzecz komitetu wyborczego jest możliwe
jedynie za pisemną zgodą pełnomocnika finansowego komitetu (art. 130 § 2 Kodeksu
wyborczego).
Uwaga!
Pełnomocnik
finansowy komitetu ma prawo nie uznać zobowiązań finansowych, które zostały
zaciągnięte w imieniu komitetu bez jego pisemnej zgody bądź
z przekroczeniem udzielonego upoważnienia do zaciągania zobowiązań w
imieniu komitetu.
Komitety
wyborcze, które zgłaszają kandydata lub kandydatów wyłącznie do rady gminy
lub rady powiatu, nie mają obowiązku utworzenia strony internetowej
Przepisy
Kodeksu wyborczego nie regulują szczegółowo kwestii związanych z adresami
stron internetowych komitetów. Jednakże ze względu na to, że wyłączność na
prowadzenie kampanii wyborczej mają komitety wyborcze (art. 84 § 1 Kodeksu
wyborczego), strona ta ma być utworzona i prowadzona przez komitet wyborczy, a
jej adres i wszelkie jej elementy powinny wyraźnie wskazywać, iż jest to strona
tego właśnie komitetu.
Uwaga!
Komitet
wyborczy na czas kampanii wyborczej może wykorzystać na stronę internetową
istniejącą już domenę (w tym także domenę należącą do partii politycznej lub
organizacji, która utworzyła komitet wyborczy).
Strona
komitetu wyborczego musi jednak być oddzielona od głównej strony podmiotu
prowadzącego domenę (w postaci np. odrębnego linku) a także musi zawierać
wyraźne oznaczenie wskazujące na to, że treści na niej umieszczone pochodzą od
komitetu wyborczego. Na stronie (podstronie) komitetu wyborczego nie mogą się
znajdować treści nie pochodzące od komitetu wyborczego, w tym także pochodzące
od podmiotu prowadzącego domenę.
Należy
z dysponentem domeny zawrzeć stosowną umowę najmu, dzierżawy czy umowę
odpłatnego korzystania przez określony czas z danej domeny.
Uwaga!
W
świetle przepisów Kodeksu wyborczego niedopuszczalne jest nieodpłatne użyczenie
komitetowi wyborczemu domeny przez jej właściciela (w tym także
przez podmiot, który utworzył komitet wyborczy). Komitet wyborczy
obowiązany jest do pokrycia kosztów prowadzenia swojej strony (podstrony)
internetowej, nie może jednak pokrywać kosztów prowadzenia głównej strony
podmiotu prowadzącego domenę, w części na której są umieszczone treści nie pochodzące
od komitetu.
Koszty związane z prowadzeniem strony
internetowej komitetu zalicza się do wydatków komitetu i wykazuje w
sprawozdaniu finansowym.
Komitet
wyborczy, zgodnie z art. 140 § 1 Kodeksu wyborczego jest obowiązany prowadzić
rejestry:
-
zaciągniętych kredytów, zawierający nazwę banku udzielającego kredytu
i wszystkie istotne warunki jego uzyskania, w szczególności: datę
udzielenia kredytu, jego wysokość, oprocentowanie i inne koszty uzyskania,
zobowiązania poręczycieli oraz ustalony termin spłaty;
-
wpłat o wartości przekraczającej łącznie od jednej osoby fizycznej kwotę
minimalnego wynagrodzenia za pracę (tj. kwoty 1 680,00 zł), ze wskazaniem
imienia, nazwiska oraz miejscowości zamieszkania takiej osoby.
Uwaga!
Rejestry zaciągniętych kredytów bankowych oraz wpłat,
komitet wyborczy jest obowiązany umieszczać na swojej stronie internetowej i
aktualizować w taki sposób, aby informacje o kredytach i wpłatach ujawniane
były w terminie 7 dni od dnia udzielenia kredytu lub dokonania wpłaty.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz