Dziś kontynuacja tematu,
dotyczącego budżetu gminy Dopiewo na
2015 r. Chcę przeanalizować zaplanowane w budżecie wydatki. Szczegółowa
analiza wymaga sporo czasu, którego nie dano Radnym Gminy, tak więc moje
wnioski również będą dość ogólne.
Aby zobrazować podobieństwa i
różnice pomiędzy budżetem przygotowanym przez poprzednią i obecną ekipę
rządzącą, przygotowałam tabelkę porównawczą. Obejmuje ona wydatki budżetowe na
koniec 2014 r., projekt budżetu przygotowany przez Zofię Dobrowolską oraz
budżet uchwalony 13 stycznia 2015 r. Kwoty podano w tys. złotych.
Dział
|
Październik 2014 r.
|
Projekt Z.
Dobrowolskiej 2015
|
Budżet 2015
|
Rolnictwo i łowiectwo
(wodociągi i kanalizacja
|
10414
|
7612
|
7658
|
Transport i łączność
|
8677
|
10349
|
12662
|
W tym:
- drogi powiatowe
- drogi gminne
|
2510
4527
|
1545
7256
|
1807
9329
|
Gospodarka mieszkaniowa
|
2010
|
1252
|
1578
|
Administracja publiczna
|
7599
|
7354
|
7364
|
W tym:
-
wynagrodzenie pracowników
|
6853
|
6480
|
6085
|
Bezpieczeństwo publiczne i
ochrona ppoż
|
1202
|
1219
|
1103
|
Obsługa długu publicznego
|
1788
|
1940
|
1600
|
Rezerwa
|
249
|
310
|
3100
|
Oświata i wychowanie
|
38754
|
41040
|
48570
|
W tym:
- szkoły podstawowe
- wynagrodz. pracow.
- oddziały
przedszkolne w szkołach
-
przedszkola
-
wynagrodz. pracow.
- gimnazja
-
wynagrodz. pracow.
|
15708
7538
1985
9299
2302
10049
3429
|
17258
9372
1907
8947
2521
11139
3492
|
21996
8920
1648
11002
2513
12287
3687
|
Pomoc społeczna
|
5140
|
4593
|
4643
|
Edukacyjna opieka wychowawcza
|
1549
|
1639
|
1781
|
Gospodarka komunalna
|
2315
|
5735
|
2578
|
Kultura i ochrona dziedz.
narod.
|
1903
|
2059
|
1907
|
Kultura fizyczna
|
1951
|
2203
|
2344
|
I jeszcze krótkie zestawienie,
obrazujące różnice w wydatkach majątkowych w 2015 r. – projektu Zofii Dobrowolskiej
i uchwalonego budżetu. Kwoty w tys. złotych
Dział
|
Projekt Z.
Dobrowolskiej
|
Budżet 2015
|
Kanalizacja sanitarna
|
6330
|
6822
|
Program Roz. Obszarów Wiejskich
|
1080
|
603
|
Drogi powiatowe
|
1535
|
1787
|
Drogi gminne
|
5641
|
7257
|
Szkoły podstawowe
|
1255
|
6309
|
Gimnazja
|
5140
|
6170
|
Z powyższych zestawień widać, że
w niektórych dziedzinach nastąpiły znaczne zmiany, w innych praktycznie
pozostawiono wcześniejsze założenia.
W minimalnym stopniu zmieniły się nakłady na budowę kanalizacji
sanitarnej, a w stosunku do ub. roku zmalały o prawie 3 mln złotych.
Spowodowane jest to zakończeniem rozbudowy oczyszczalni w Dąbrówce. Trochę
dziwią mnie stosunkowo niewielkie nakłady na kanalizację w świetle dyrektywy
unijnej nr 91/271/EWG z 21 maja 1991 r., zgodnie z którą do końca 2015 r. - powinno
95% zabudowy na terenie Gminy zostać objęte siecią kanalizacji sanitarnej. W
innym przypadku samorządom mogą grozić kary.
Być może część zadań związanych z
rozbudową sieci kanalizacyjnej przejmie ZUK Dopiewo, może to jednak nie
wystarczyć. Ponadto realizacja inwestycji przez ZUK z pewnością będzie
wystarczającym uzasadnieniem do
coraz większych podwyżek opłat za odbiór ścieków. Myślę, że w ten sposób władze
Gminy zrekompensują sobie straty, spowodowane rezygnacją z naliczania opłaty
adiacenckiej.
W przeciwieństwie do kanalizacji
sanitarnej ponad dwukrotnie wzrosły,
w stosunku do roku ubiegłego, nakłady na
budowę i utrzymanie dróg gminnych (w przypadku wydatków majątkowych wzrost
jest 3-krotny). I to, pomimo wyrzucenia części zadań, zaplanowanych przez Zofię
Dobrowolską – teraz widać, o ile inwestycje były niedoszacowane. Fakt, że wobec
potrzeb to ciągle za mało, ale moim zdaniem, można było z niektórych inwestycji
w 2015 r. zrezygnować.
Mam tu na myśli m.in.: budowę ul.
Ogrodowej w Dopiewie (330 tys. złotych), ul. Niezłomnych w Zakrzewie (500 tys.
złotych) i ul. Akacjową w Skórzewie (250 tys. złotych). W przypadku ul. Ogrodowej w Dopiewie mieszkańcy
coraz głośniej mówią, że jest to przede wszystkim, realizacja dojazdu do
prywatnych gruntów radnego Tadeusza Bartkowiaka – niestety, sami w większości
na niego głosowali. Budowa ul.
Niezłomnych w Zakrzewie to zapewne ukłon radnego Wojciecha Dorny w stronę
swoich sąsiadów – zlokalizowane przy niej, jest kilka okazałych willi.
Natomiast ul. Akacjowa w Skórzewie
kończy się wąskim gardłem na ul. Księżycowej. Moim zdaniem należałoby pomyśleć
o bezpośrednim wyjeździe z ul. Porankowej na ul. Poznańską. A ulic znacznie
starszych i bardziej zabudowanych jest w Skórzewie o wiele więcej.
Kolejną dużą pozycją w budżecie Gminy są wydatki na administrację. W czasie
kadencji Zofii Dobrowolskiej nakłady wzrosły o kilka milionów, mimo iż poziom
usług administracyjnych drastycznie się pogorszył. Należy wymienić tutaj te
najistotniejsze: brak dostępu do informacji publicznej, fatalnie przygotowywane
inwestycje, opieszałe prowadzenie spraw i wiele innych. W budżecie na 2015 r. przewidziano zmniejszenie wydatków o prawie 800
tys. złotych, zastanawiam się, czy to nie za mało?
Studnią bez dna jest oświata i wychowanie. Mimo, iż Gmina corocznie
zwiększa wydatki na te cele, sytuacja na razie jest nieciekawa. Brak sal gimnastycznych, brak miejsc w
szkołach i to pomimo, iż wydatki na oświatę w bieżącym roku stanowić będą 62%
dochodów i 50% wydatków Gminy. Niestety, obecna sytuacja jest powodem
zaniedbań i złych decyzji z lat poprzednich. Odpowiedzialność za to
ponoszą nie tylko byli wójtowie Zofia Dobrowolska i Andrzej Strażyński, ale
w równym stopniu radni poprzednich
kadencji.
Odnoszę wrażenie, że w dziedzinie oświaty, podobnie jak w
administracji tkwią rezerwy, które można wykorzystać. Dotyczy to
szczególnie polityki kadrowej. Na ostatniej Komisji radny Dąbrowy Mariusz Ostrowski zwrócił uwagę, na olbrzymią ilość
osób zatrudnionych w szkole w Dąbrowie. Przypuszczam, że podobnie jak w
Urzędzie Gminy także w szkołach, występuje
przerost zatrudnienia. W szkołach podstawowych wydatki na wynagrodzenia
osobowe (bez kosztów dodatkowych, składek itp.) stanowią 57% wydatków
bieżących. W przypadku przedszkoli jest to ok. 23% a gimnazjów 60%. Temat oświaty
w gminie Dopiewo był wielokrotnie przeze mnie omawiany. W najbliższym czasie
podejmę go znowu – szykują się kolejne
burze a programu naprawczego na razie nie widać.
Podsumowując uważam, że budżet na 2015 r., z tak dużymi zmianami i
kolosalnym deficytem, powinien być dłużej i staranniej procesowany przez Radę Gminy.
Pracownicy UG, mimo niewątpliwej wiedzy i doświadczenia (mam tu na myśli przede
wszystkim Piotra Łoździna), nie mają patentu na nieomylność. Narzucenie Radnym
tak ważnego dokumentu bez możliwości jego analizy, z pewnością odbije się
niektórym czkawką. Radni z pewnością będą do tej grupy należeć, ale sami są
sobie winni, że dali się tak łatwo spacyfikować.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz