Jak się okazuje, wzmianka w moim
artykule z 22 lutego 2014 r., dotycząca balu piłkarzy w Konarzewie oraz
sponsorowania KS Orkan Konarzewo przez ZUK Dopiewo wywołał burzę medialną - link.
Przez prezesa ZUK Adriana Napierałę,
w bezpardonowy sposób zaatakowany został „fox”, jeden ze stałych użytkowników
forum Moje Dopiewo - link.
Ponieważ poczuwam się do współodpowiedzialności za zaistniałą sytuację, muszę
ponownie zabrać głos. Nie mam zamiaru polemizować z Prezesem – jest z
wykształcenia prawnikiem, ponadto w Radzie Nadzorczej zasiada Michał Kublicki,
radca prawny gminy Dopiewo. Chcę tylko przypomnieć o kilku przepisach prawnych,
obowiązujących na terenie RP, o których władze ZUK-u zdają się nie pamiętać.
Pierwszym z nich jest Konstytucja RP - link. W dziale dotyczącym wolności i praw osobistych jest art. 61, który stanowi:
1. Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji
o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje
publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów
samorządu gospodarczego i zawodowego a także innych osób oraz jednostek
organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i
gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa.
2. Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje
dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy
publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji
dźwięku lub obrazu.
Kolejne przepisy zawiera ustawa o dostępie do informacji publicznej - link.
Art. 4 w/w ustawy stanowi m.in.(wybrane
przepisy dotyczące tematu):
1.
Obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze publiczne oraz inne
podmioty wykonujące zadania publiczne, w szczególności:
1) organy władzy publicznej,
5) podmioty reprezentujące inne
osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub
dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa,
jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego
mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i
konsumentów.
Z kolei art. 6 w/w ustawy stanowi m.in.(wybrane przepisy dotyczące tematu):
1. Udostępnieniu podlega informacja publiczna, w szczególności o:
2) podmiotach, o których mowa w art. 4 ust.
1, w tym o:
a) statusie prawnym lub formie prawnej,
b) organizacji,
c) przedmiocie działalności i kompetencjach,
d) organach i osobach sprawujących w nich
funkcje i ich kompetencjach,
e) strukturze własnościowej podmiotów, o
których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3–5,
f) majątku, którym dysponują,
3) zasadach funkcjonowania podmiotów, o
których mowa w art. 4 ust. 1, w tym o:
a) trybie działania władz publicznych i ich
jednostek organizacyjnych,
b) trybie działania państwowych osób prawnych i
osób prawnych samorządu terytorialnego w zakresie wykonywania zadań publicznych
i ich działalności w ramach gospodarki budżetowej i pozabudżetowej,
c) sposobach
stanowienia aktów publicznoprawnych,
d) sposobach przyjmowania i załatwiania spraw,
e) stanie przyjmowanych spraw, kolejności ich
załatwiania lub rozstrzygania,
f) prowadzonych rejestrach, ewidencjach i
archiwach oraz o sposobach i zasadach udostępniania danych w nich zawartych,
4) danych publicznych, w tym:
a) treść i postać dokumentów urzędowych, w
szczególności:
-
treść
aktów administracyjnych i innych rozstrzygnięć,
-
dokumentacja
przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpienia, stanowiska, wnioski i opinie
podmiotów ją przeprowadzających,
b) stanowiska w sprawach publicznych zajęte
przez organy władzy publicznej i przez funkcjonariuszy publicznych w rozumieniu
przepisów Kodeksu karnego,
c) treść innych wystąpień i ocen dokonywanych
przez organy władzy publicznej,
d) informacja o stanie państwa, samorządów i
ich jednostek organizacyjnych,
5) majątku publicznym, w tym o:
c) majątku jednostek samorządu terytorialnego
oraz samorządów zawodowych i gospodarczych oraz majątku osób prawnych samorządu
terytorialnego, a także kas chorych,
d) majątku podmiotów, o których mowa w art. 4
ust. 1 pkt 5, pochodzącym z zadysponowania majątkiem, o którym mowa w lit. a–c,
oraz pożytkach z tego majątku i jego obciążeniach,
e) dochodach i stratach spółek handlowych, w
których podmioty, o których mowa w lit. a–c, mają pozycję dominującą w
rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych, oraz dysponowaniu tymi
dochodami i sposobie pokrywania strat,
f) długu publicznym,
g) pomocy publicznej,
h) ciężarach publicznych.
Art. 7 w/w ustawy stanowi m.in.:
1. Udostępnianie informacji
publicznych następuje w drodze:
1) ogłaszania informacji
publicznych, w tym dokumentów urzędowych, w Biuletynie Informacji Publicznej…
Jak więc widać, obowiązki samorządów oraz jednostek organizacyjnych (a taką jest Zakład Usług Komunalnych w Dopiewie), w zakresie informacji publicznej, są jednoznacznie określone. A jak to wygląda w przypadku ZUK Dopiewo? Na stronie BIP Urzędu Gminy jedyna informacja znajduje się tu - link.
ZUK Dopiewo, mimo ustawowego obowiązku - swojej strony BIP nie posiada.
Na stronie oficjalnej ZUK próżno szukać informacji, wymaganych zgodnie z art. 6
ustawy o dostępie do informacji publicznej. Są np. informacje dotyczące
ogłaszanych przetargów, ale zgodnie ze zwyczajem gminy Dopiewo, nie publikuje
się danych dotyczących wartości zamówienia - link
O publikacji treści umów, wymaganej
zgodnie z art. 139 ust. 3 ustawy prawo zamówień publicznych, można zapomnieć. Pozostałe, dostępne na
stronie informacje mają charakter ogólny i w żadnym wypadku nie wyczerpują
obowiązków wynikających z ustawy o dostępie do informacji publicznej.
I tu przechodzimy do sedna tematu. Jeżeli obywatel zostaje pozbawiony swoich konstytucyjnych praw, i to przez organy publiczne, ma pełne podstawy do wyrażenia swoich obaw i wątpliwości. ZUK Dopiewo, jako spółka w 100% gminna, dysponuje wyłącznie majątkiem publicznym i ma obowiązek rozliczać się przed społeczeństwem ze swoich działań. W przeciwnym wypadku całkowicie zasadne są podejrzenia, czy jednostka działa w interesie publicznym?
Reakcją na zarzuty internautów winno
być opublikowanie danych dotyczących działania Spółki, zgodnie z przepisami
ustawy o dostępie do informacji publicznej. Zamiast tego mamy pogróżki z
powołaniem się na kodeks karny.
Pragnę przypomnieć Prezesowi ZUK, a szczególnie członkowi Rady Nadzorczej Michałowi Kublickiemu, że oprócz art. 212, kodeks karny zawiera również inne przepisy. Wymienić tu można:
Art. 115, § 12. Groźbą bezprawną jest zarówno groźba, o której mowa w
art. 190, jak i groźba spowodowania postępowania karnego lub rozgłoszenia
wiadomości uwłaczającej czci zagrożonego lub jego osoby najbliższej; nie
stanowi groźby zapowiedź spowodowania postępowania karnego, jeżeli ma ona
jedynie na celu ochronę prawa naruszonego przestępstwem.
Art. 191, § 1. Kto stosuje przemoc
wobec osoby lub groźbę bezprawną w celu zmuszenia innej osoby do określonego
działania, zaniechania lub znoszenia, podlega karze pozbawienia wolności do lat
3.
Art. 213, § 2. Nie popełnia
przestępstwa określonego w art. 212 § 1 lub 2, kto publicznie podnosi lub
rozgłasza prawdziwy zarzut:
1)
dotyczący postępowania osoby pełniącej funkcję publiczną lub
2)
służący obronie społecznie uzasadnionego interesu.
Jak to powiedziano w kultowym serialu – „duch inkwizycji wiecznie żywy”. Odnoszę wrażenie, że w naszej Gminie hasło to jest coraz bardziej aktualne. A miałam nadzieję, że weszliśmy w XXI wiek.
P.S.1 Manipulacje administratora
forum Moje Dopiewo – usuwanie i zmienianie wpisów, de facto nie obraźliwych dla
osób trzecich (komentarze do listu prezesa ZUK, parkrun w Dąbrówce itp.,
którego sponsorem miał być GOSiR) - źle świadczy o jego wiarygodności. Ostatnie
podchody świadczą o tym, że rozpoczęła się „walka buldogów pod dywanem” o władzę w Gminie na najbliższe 4 lata.
P.S.2 Skoro już mowa o forum Moje
Dopiewo, mam zastrzeżenia co do informacji nt. ewentualnych kandydatów. Lista
osób winna być przedstawiona w kolejności alfabetycznej, wg nazwisk a nie
imion. Obecny układ może sugerować preferencje administratora.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz