Dziś
czwarty i ostatni fragment tematu, dotyczącego finansowania kampanii wyborczej,
omówionego na stronie pisma samorządowego przez Dorotę Bąbiak-Kowalską - link.
Przeprowadzenie i sfinansowanie kampanii to nie wszystko, trzeba się będzie
jeszcze z niej rozliczyć. Jak wynika z praktyki, wielu uczestnikom ten etap
sprawia najwięcej kłopotu. Podobnie jak usuwanie plakatów wyborczych z
przestrzeni publicznej. Dotyczy to zarówno wygranych jak i przegranych.
Sprawozdanie finansowe
Finansowanie
kampanii wyborczej jest jawne (art. 125 Kodeksu wyborczego).
Pełnomocnik
finansowy komitetu wyborczego ma obowiązek sporządzenia i przedłożenia
organowi wyborczemu, który przyjął zawiadomienie o jego utworzeniu sprawozdania
o przychodach, wydatkach i zobowiązaniach finansowych komitetu, w tym o
uzyskanych kredytach bankowych i warunkach ich uzyskania – w terminie
3 miesięcy od dnia wyborów (art. 142 § 1 Kodeksu wyborczego).
Uwaga!
Termin przedłożenia sprawozdania finansowego
upływa
- dla komitetów, których kandydaci nie biorą
udziału w ponownym głosowaniu — w dniu 16 lutego 2015 r.,
- dla komitetów, których kandydaci
uczestniczą w ponownym głosowaniu — w dniu 2 marca 2015 r.
Obowiązek
sprawozdawczy dotyczy także komitetów, które uległy rozwiązaniu
przed dniem wyborów. Sprawozdanie finansowe przedkładają one w tym samym
terminie, co pozostałe komitety.
Uwaga!
Obowiązek sprawozdawczy dotyczy wszystkich
komitetów wyborczych, bez względu na to, czy komitet pozyskiwał środki
finansowe, zaciągał zobowiązania oraz dokonywał wydatków.
Komitety,
które składają sprawozdanie Państwowej Komisji Wyborczej dołączają
do niego opinię i raport biegłego rewidenta, którego wybiera Państwowa
Komisja Wyborcza spośród kandydatów zgłoszonych przez Krajową Radę Biegłych
Rewidentów w liczbie uzgodnionej z Państwową Komisją Wyborczą – art. 142 §
4 Kodeksu wyborczego.
Uwaga!
Opinii biegłego rewidenta i raportu nie
sporządza się, jeżeli pełnomocnik finansowy, w terminie 30 dni od dnia wyborów
zawiadomi Państwową Komisję Wyborczą, że komitet nie miał przychodów, nie
poniósł wydatków ani nie ma zobowiązań finansowych – art. 142 § 3 Kodeksu
wyborczego.
Biegły
rewident podejmie czynności nie później niż na 30 dni przed upływem ustawowego
terminu złożenia sprawozdania.
Uwaga!
Pełnomocnik finansowy komitetu powinien na
bieżąco i systematycznie prowadzić ewidencję księgową oraz zorganizować
funkcjonowanie komitetu i jego pomocniczych struktur terenowych w sposób, który
zapewni zgromadzenie dokumentów niezbędnych do badania przez biegłego.
Pełnomocnik
finansowy odpowiada za prawdziwość danych, zawartych w sprawozdaniu
finansowym. Sprawozdanie jest dokumentem zbiorczym, sumującym pozyskane środki
i poniesione wydatki komitetu wyborczego oraz ewentualne zobowiązania, które
nie zostały uregulowane do dnia złożenia sprawozdania.
Uwaga!
Przepisy Kodeksu wyborczego nie dopuszczają
możliwości składania sprawozdań cząstkowych sporządzanych w strukturach
terenowych przez osoby działające z upoważnienia pełnomocnika finansowego.
Sprawozdanie
finansowe sporządza się według wzoru określonego w rozporządzeniu Ministra
Finansów w sprawie sprawozdania finansowego komitetu wyborczego
(w przypadku komitetów, które zarejestrowały wyłącznie kandydatów na
radnych) albo w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie łącznego
sprawozdania finansowego komitetu wyborczego, który zarejestrował kandydata na
wójta, burmistrza albo prezydenta miasta (w przypadku komitetów, które
zarejestrowały co najmniej jednego kandydata na wójta, burmistrza albo
prezydenta miasta).
Okresem
rozliczeniowym komitetów wyborczych jest okres od dnia wydania
przez właściwy organ wyborczy postanowienia o przyjęciu zawiadomienia
o utworzeniu komitetu wyborczego, do dnia przedłożenia sprawozdania
wyborczego.
Uwaga!
Ze względu na charakter dowodowy do
sprawozdania powinny być załączone oryginalne dokumenty źródłowe. W
szczególności dotyczy to faktur, rachunków i innych dokumentów dotyczących
kosztów i wydatków, chyba że nie zostały zapłacone do dnia złożenia
sprawozdania. W tym wypadku powinna być załączona uwierzytelniona kserokopia
tych dokumentów.
Wśród
dokumentów składanych do sprawozdania należy załączyć historię rachunku
bankowego komitetu wyborczego, gdyż dokument ten jest niezbędny do weryfikacji
podanych w sprawozdaniu danych. Zbiorcze zestawienie sporządzane przez bank
powinno obejmować wszystkie operacje dokonane na rachunku od jego otwarcia
do zamknięcia.
Zgodnie
z art. 143 § 1-3 Kodeksu wyborczego, sprawozdania finansowe komitetów Państwowa
Komisja Wyborcza podaje do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji
Publicznej w terminie 30 dni od dnia złożenia sprawozdania a następnie ogłasza
w formie zbiorczej w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor
Polski”; sprawozdania przedłożone komisarzom wyborczym są przez niego
udostępniane na wniosek zainteresowanych podmiotów. Należy zatem zwrócić
szczególną uwagę na staranność i czytelność zapisów w druku sprawozdania
oraz wypełnienie wszystkich jego pozycji.
Uwaga!
Wykazy obejmujące dane osobowe nie są
publikowane, dlatego też powinny być sporządzone w formie odrębnego załącznika
z oznaczeniem, do którego punktu sprawozdania się odnoszą.
W wypadku stwierdzenia uchybień w
wypełnieniu druku sprawozdania bądź nieczytelności jego zapisów właściwy organ
wyborczy wezwie pełnomocnika finansowego komitetu w trybie art. 144 § 3 Kodeksu
wyborczego, do usunięcia wad sprawozdania.
Nadwyżka pozyskanych środków nad
poniesionymi wydatkami.
W
wyniku rozliczenia kampanii wyborczej komitet wyborczy ustala wstępnie,
czy uzyskał nadwyżkę pozyskanych środków na cele kampanii wyborczej
nad poniesionymi wydatkami. Ostateczna wysokość nadwyżki, zgodnie z art.
138 § 4 Kodeksu wyborczego, zostanie ustalona po wydaniu przez właściwy organ wyborczy
postanowienia o przyjęciu bądź odrzuceniu sprawozdania finansowego,
z uwzględnieniem zobowiązań majątkowych, o których mowa w art. 130 § 2
Kodeksu wyborczego.
W
przypadku komitetu wyborczego partii politycznej nadwyżkę przekazuje się
na Fundusz Wyborczy tej partii (art. 138 § 1 Kodeksu wyborczego).
Dla
rozliczenia nadwyżki między partiami politycznymi tworzącymi koalicyjny komitet
wyborczy istotne jest, czy w umowie koalicyjnej ustalono proporcje, w jakich
ewentualna nadwyżka pozyskanych środków nad poniesionymi wydatkami zostanie
podzielona między partie. Jeżeli proporcje te zostały określone w umowie,
nadwyżkę należy przekazać na fundusze wyborcze partii, wchodzących w skład
koalicji, zgodnie z tymi postanowieniami. W razie braku stosownych postanowień
w umowie koalicyjnej, środki przekazuje się na rzecz organizacji pożytku
publicznego.
Komitet
wyborczy wyborców i komitet wyborczy organizacji przekazuje nadwyżkę
pozyskanych środków na rzecz organizacji pożytku publicznego (art. 138 § 3
Kodeksu wyborczego).
Uwaga!
O przekazaniu nadwyżki na rzecz organizacji
pożytku publicznego pełnomocnik finansowy komitetu wyborczego zawiadamia organ
wyborczy, któremu złożył sprawozdanie finansowe. W zawiadomieniu należy wskazać
nazwę organizacji pożytku publicznego, jej adres oraz numer wpisu do KRS.
Do zawiadomienia należy dołączyć dowód przelewu środków finansowych
z rachunku komitetu wyborczego na rachunek organizacji pożytku
publicznego.
Przekazanie
nadwyżki następuje, zgodnie z art. 138 § 5 Kodeksu wyborczego, w terminie
14 dni od dnia:
-
doręczenia postanowienia o przyjęciu
sprawozdania finansowego albo
-
bezskutecznego upływu terminu do wniesienia
skargi, o której mowa w art. 145 § 1 Kodeksu wyborczego, albo
-
uprawomocnienia się orzeczenia wydanego przez
właściwy sąd w przedmiocie skargi, o której mowa w art. 145 § 1 Kodeksu
wyborczego, albo
-
uprawomocnienia się wydanego przez sąd
orzeczenia w sprawie przepadku na rzecz Skarbu Państwa korzyści
majątkowych przyjętych przez komitet wyborczy z naruszeniem przepisów Kodeksu –
w przypadku, o którym mowa w art. 149 § 5 Kodeksu wyborczego.
Finansowanie kampanii wyborczej w okresie
między pierwszym a ponownym głosowaniem w wyborach wójtów (burmistrzów,
prezydentów miast)
Uwaga!
Kampanię wyborczą przed ponownym głosowaniem
w wyborach wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) mogą prowadzić wyłącznie te
komitety wyborcze, których kandydaci uczestniczą w tym głosowaniu.
Komitety
wyborcze, których kandydaci nie uczestniczą w ponownym głosowaniu nie mogą pozyskiwać
środków finansowych po dniu wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików
województw, tj. po 16 listopada 2014 r. Komitety te nie mogą także po tym dniu
zaciągać nowych zobowiązań. Do dnia przedłożenia sprawozdania wyborczego mają
one jedynie prawo pokrywać zaciągnięte wcześniej zobowiązania oraz wydatkować
środki na cele związane z zakończeniem działalności komitetu i sporządzeniem
sprawozdania.
Uwaga!
Komitety wyborcze, których kandydaci
uczestniczą w ponownym głosowaniu, mogą podjąć ponownie pozyskiwanie środków
finansowych dopiero z dniem podania do publicznej wiadomości informacji o
konieczności przeprowadzenia tego ponownego głosowania.
Termin
przekazywania środków finansowych na rachunek bankowy tych komitetów wyborczych
upływa w dniu 30 listopada 2014 r.
Limit
wpłat od jednej osoby fizycznej na rzecz jednego komitetu wyborczego, którego
kandydaci na wójtów uczestniczą w głosowaniu ponownym, tak jak limit wydatków
tego komitetu, nie ulegają zwiększeniu w związku z udziałem tych kandydatów
w głosowaniu ponownym.
Czy opinia biegłego jest płatna? Czy trzeba zarezerwować środki na ten cel na rachunku? Czy zostanę powiadomiona o tym, któremu biegłemu mam oddać sprawozdanie do badania?
OdpowiedzUsuńProponuję zwrócić się z pytaniami w tym zakresie do redakcji Wspólnoty - http://www.wspolnota.org.pl/aktualnosci/aktualnosc/finansowanie-kampanii-wyborczej-1. Finansowanie kampanii wyborczej nie jest przedmiotem moich zainteresowań. Opublikowane posty są przedrukiem opinii w/w miesięcznika. Chodziło mi jedynie o przybliżenie problematyki osobom zaangażowanym w kampanię wyborczą a przede wszystkim odpowiedzialnym za finanse.
Usuń