Dzisiaj kolejny odcinek po
tytułem walki z arogancją władz samorządowych gminy Dopiewo. Uchwałą z 29 maja
2017 r. Rada Gminy przyznała wójtowi Adrianowi Napierale prawo wycinki drzew i
krzewów na gruntach gminnych, czyli stanowiących własność publiczną, bez
konieczności uzyskania zezwolenia, czyli prowadzenia nasadzeń zastępczych.
Uchwala ta została zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
Poznaniu.
Skarga wysłana została również do Wojewody Wielkopolskiego, którego odpowiedź dostępna jest tu - http://blogdopiewo.blogspot.com/2017/08/odpowiedz-wojewody-wielkopolskiego-na_11.html
Skarga wysłana została również do Wojewody Wielkopolskiego, którego odpowiedź dostępna jest tu - http://blogdopiewo.blogspot.com/2017/08/odpowiedz-wojewody-wielkopolskiego-na_11.html
Obserwatorka I (Pierwsza)
SKARGA
na uchwałę Rady Gminy Dopiewo
XXXI/397/17 z 29 maja 2017 r. w sprawie zwolnienia z obowiązku uzyskania
zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów na terenie Gminy Dopiewo,
opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego 5 czerwca 2017
r., poz. 4227.
Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt a) ustawy z dnia 7 kwietnia
2017 r. o zmianie ustawy – kodeks
postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw, zaskarżam w
całości uchwałę Rady Gminy Dopiewo nr
XXXI/397/17 z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie zwolnienia z obowiązku uzyskania
zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów na terenie Gminy Dopiewo (dalej jako zaskarżona uchwała).
Na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 4
ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i
jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko, w związku z art. 83f ust. 1b ustawy z 16
kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody - wnoszę o stwierdzenie uchybienia terminu,
dotyczącego składania uwag i wniosków przez społeczeństwo.
Równocześnie, na podstawie art.
39 ust. 1 pkt 4 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie,
udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko - wnoszę o ponowne wyznaczenie co najmniej 21-dniowego terminu na
składanie uwag i wniosków do projektu uchwały w sprawie zwolnienia z obowiązku
uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów na terenie Gminy Dopiewo.
Na podstawie art. 61 §3 ustawy o
postępowaniu przed sądami administracyjnymi - wnoszę o wydanie postanowienia o
wstrzymaniu wykonania uchwały.
Zaskarżonej uchwale zarzucam:
1.
naruszenie art. 39 ust. 1 pkt 4 ustawy z 3 października
2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
- skrócenie do 20 dni terminu składania wniosków i uwag
do projektu zaskarżonej uchwały w sprawie zwolnienia z obowiązku uzyskania
zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów na terenie Gminy Dopiewo,
2.
niewypełnienie tym samym obowiązku umożliwienia udziału
społeczeństwa poprzez składanie uwag i wniosków do projektu zaskarżonej
uchwały, wynikającego art. 83f
ust. 1b ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,
Uzasadnienie
I. Zarzuty
W dniu 29 maja 2017 r. Rada Gminy
Dopiewo podjęła uchwałę nr XXX/397/17 w sprawie zwolnienia z obowiązku
uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów na terenie Gminy Dopiewo.
Zaskarżona uchwała umożliwia wycinkę drzew i krzewów bez konieczności składania
wniosku do Starosty Poznańskiego w celu uzyskania stosownego zezwolenia. Przed
jej podjęciem Gmina, zamierzając wyciąć drzewa lub krzewy w celu realizacji
inwestycji celu publicznego lub budowy drogi, musiała uzyskać zezwolenie
Starosty Poznańskiego. Zezwolenie to nakładało równocześnie na Gminę obowiązek,
wynikający z ustawy o ochronie przyrody, uiszczenia stosownej opłaty lub
prowadzenia nasadzeń zastępczych. W praktyce Gmina wykonywała nasadzenia
zastępcze. Natomiast zaskarżona uchwała pozwala na wycinkę drzew i krzewów bez
konieczności uzyskania zezwolenia, a tym samym zwalnia Gminę od prowadzenia
nasadzeń zastępczych.
Podjęcie zaskarżonej uchwały
poprzedzone musiało być, opublikowaniem przez Wójta Gminy Dopiewo stosownego
obwieszczenia informującego o przygotowaniu projektu zaskarżonej uchwały,
zgodnie z art. 83f
ust. 1b ustawy o ochronie przyrody.
Zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 4
ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
termin umożliwiający składanie wniosków i uwag przez społeczeństwo powinien
wynosić co najmniej 21 dni. Obwieszczenie z 26 kwietnia 2017 r. opublikowane
zostało w Biuletynie Informacji Publicznej 28 kwietnia 2017 r. o godz. 11:56.
Zakończenie terminu składania wniosków wyznaczono na dzień 18 maja 2017 r.
Art. 57 §1 Kodeksu postępowania
administracyjnego stanowi, że „jeżeli początkiem terminu określonego w
dniach jest pewne zdarzenie, przy obliczaniu tego terminu nie uwzględnia się
dnia, w którym zdarzenie nastąpiło”. W tym przypadku „pewnym
zdarzeniem” jest publikacja obwieszczenia.
Tak więc, wyznaczony termin
składania wniosków rozpoczął się 29 kwietnia 2017 r. a zakończył 18 maja 2017
r. Oznacza to, że na składanie wniosków i uwag do zaskarżonej uchwały
wyznaczono tylko 20 dni, naruszając tym samym art. 39 ust. 1 pkt 4 ustawy o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w
ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
W uzasadnieniu zaskarżonej
uchwały brak jest informacji o opublikowaniu obwieszczenia Wójta Gminy Dopiewo
z 26 kwietnia 2017 r. w sprawie projektu zaskarżonej uchwały.
Biorąc powyższe pod uwagę,
skrócenie okresu składania wniosków i uwag jest uchybieniem terminu, i w mojej
ocenie, jest podstawą stwierdzenia nieważności zaskarżonej uchwały.
W związku z powyższym wnoszę o
stwierdzenie nieważności uchwały i nakazanie powtórzenia całej procedury
związanej z jej uchwaleniem.
II. Interes prawny skarżącego
Jestem mieszkańcem gminy Dopiewo
od 1999 r. Przeprowadziłem się do gminy wiejskiej, aby mieć bliższy kontakt z
naturą. Wskutek postępującej urbanizacji ilość drzew i krzewów na terenie Gminy
gwałtownie maleje. Szczególnie widać to w pasach dróg publicznych. Stare drzewa
stopniowo usychają, jednak nie są zastępowane nowymi nasadzenia. Na posiedzeniu
Komisji Rady Gminy Dopiewo 22 maja 2017 r. pracownik Urzędu Gminy, Remigiusz
Hemmerling stwierdził, że podjęcie zaskarżonej uchwały jest niezbędne, ponieważ
Gmina nie ma gdzie realizować nasadzeń zastępczych. Nie jest to zgodne z
prawdą, ponieważ na terenie Gminy istnieje duża liczba dróg publicznych, przy których
takie nasadzenia mogą być realizowane. Funkcjonuje również dużo terenów
publicznych, na których można nasadzenia kontynuować. W mojej ocenie, podjęcie
zaskarżonej uchwały, miało na celu zwolnienie Urzędu Gminy z części obowiązków.
Ponieważ chcę mieszkać w
przyjaznym środowisku, zaskarżona uchwała narusza mój interes prawny oraz
przysługujące mi uprawnienia.
III. Wniosek o wstrzymanie zaskarżonej uchwały
W związku z tym, że Wójt Gminy
przeprowadza intensywne i nie do końca uzasadnione wycinki drzew i krzewów,
wstrzymanie zaskarżonej uchwały jest jak najbardziej uzasadnione. Wycinki
prowadzone są również w okresie ochronnym, tj. w miesiącach wiosennych i
letnich. W maju 2017 r. wycięto kilka tys. m2 drzew i krzewów przy ul.
Kolejowej w Dąbrówce oraz pas o długości ok. 170 m przy stacji kolejowej w
Dopiewie. Również prowadzi się liczne pojedyncze wycinki na terenie całej gminy
Dopiewo. Wejście w życie zaskarżonej uchwały umożliwi wycinkę drzew i krzewów
bez żadnej kontroli społecznej.
IV. Termin do wniesienia skargi
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt a)
ustawy z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie
ustawy – kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw,
skarżący nie musi już wzywać organu, który wydał uchwałę, do usunięcia
naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia, tylko bezpośrednio wystąpić ze
skargą do właściwego sądu administracyjnego. W związku z powyższym skarga
została skierowana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu. Rada
Gminy Dopiewo zaskarżoną uchwałę podjęła 29 maja 2017 r. Uchwała ta
opublikowana została 1 czerwca 2017 r. w Biuletynie Informacji Publicznej gminy
Dopiewo. Również zaskarżona uchwała została opublikowana 5 czerwca 2017 r. w
Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego, poz. 4227. W związku z
powyższym wymagane terminy zostały zachowane.
Załączniki:
1.
Obwieszczenie Wójta Gminy Dopiewo z 26 kwietnia 2017 r..
2.
Uchwała nr XXXI/397/17 Rady Gminy Dopiewo z 29 maja
2017 r. w sprawie zwolnienia z obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie
drzew lub krzewów na terenie Gminy Dopiewo
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz