niedziela, 11 marca 2012

Co należy sprawdzić przed kupnem nieruchomości (4)

Dzisiaj będzie mowa o sąsiedztwie, tzn. co istnieje lub może powstać w sąsiedztwie naszej nieruchomości. Generalnie możemy wymienić sąsiedztwo aktualne i potencjalne.
Sąsiedztwo potencjalne określone może być w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy, w planach zagospodarowania przestrzennego oraz w decyzjach o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

O ile sposób zagospodarowania terenu w Studium czy planie miejscowym można łatwo sprawdzić w urzędzie, czy na jego stronie internetowej, o tyle dotarcie do decyzji administracyjnych jest znacznie trudniejsze. Urzędy bardzo często zasłaniają się przepisem, że dostęp do informacji mają jedynie strony postępowania administracyjnego, zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego.
Poniżej fragment tekstu ze strony głównej Ministerstwa Spraw Zagranicznych:

Zasady dostępu do informacji publicznej reguluje ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198).
Zgodnie z ustawą udostępnieniu podlega każda informacja o sprawach publicznych, z wyjątkiem informacji niejawnych (art. 5 ust. 1). Prawo do informacji publicznej przysługuje każdemu. Od osoby wykonującej prawo do informacji publicznej nie można żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego (art. 2).
Prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do:
• uzyskania informacji publicznej, w tym informacji przetworzonej;
• wglądu do dokumentów urzędowych;
• dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów.
W szczególności organ władzy publicznej jest obowiązany do informowania o:
• swoim statusie prawnym, przedmiocie działalności, organizacji, kompetencjach, majątku, strukturze własnościowej, osobach sprawujących w nim funkcje i ich kompetencjach;
• sposobie przyjmowania i załatwiania spraw, stanie przyjmowanych spraw i kolejności ich załatwiania lub rozstrzygania, prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach, naborze kandydatów na wolne stanowiska;
• prowadzonej polityce, programach w zakresie realizacji zadań publicznych, projektowanych aktach normatywnych;
• danych publicznych, w tym treści aktów administracyjnych i innych rozstrzygnięć oraz dokumentacji przebiegu i efektów kontroli i wnioskach podmiotów ją przeprowadzających, treści innych wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej i przez funkcjonariuszy publicznych, stanowiskach w sprawach publicznych zajętych przez organy władzy publicznej;
• majątku publicznym.
Ponadto z w/w ustawy wynika, że udostępnienie informacji publicznej następuje bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku.

Jak więc wynika z w/w przepisów, możemy zażądać od urzędu również danych dotyczących decyzji administracyjnych, z pominięciem oczywiście danych wrażliwych (np. danych osobowych właścicieli czy wnioskodawców). Ponadto organ zobowiązany jest do prowadzenia rejestru wydanych decyzji warunkach zabudowy, tak więc tłumaczenie się urzędników o ewentualnej trudności dotarcia do dokumentów jest bezpodstawne. Są to dokumenty kategorii A, przechowywane bezterminowo.
Sąsiedztwo aktualne w następnej odsłonie.

Obserwatorka I (Pierwsza)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz