Poniższy tekst jest odpowiedzią
na zarzuty Piotra Łoździna, dotyczące mojej analizy finansów publicznych - link.
Dziękuję za wyczerpujące
wyjaśnienia. Pana odpowiedź niejako potwierdza moją opinię, że pozyskanie
informacji w BIP-ie wymaga czasami umiejętności śledczych. No, ale ta kwestia
była już poruszana tyle razy, i to nie tylko przeze mnie, że nie będę do niej
wracać.
Na tyle się orientuję, iż wiem,
że wydatki nie wygasające z mijającego roku nie są umieszczane w budżecie roku
następnego. Być może zostało to przeze mnie nieprecyzyjnie sformułowane.
Chodziło mi o sprawozdania, w których ta informacja się pojawia.
Co do meritum mojego felietonu,
to główne zastrzeżenie dotyczy umieszczania w sprawozdaniu rocznym z wykonania
budżetu - wydatków nie wygasających, jako wykonane, mimo, iż nie zostały
zrealizowane.
Jak wynika z przepisów ustawy o finansach publicznych, wydatki
nie wygasające z roku poprzedniego muszą zostać wykonane do 30 czerwca roku
następnego (art. 263 ust. 4 ufp). Należy zauważyć, że w roku 2007 (obowiązywała
wówczas jeszcze stara ustawa o finansach publicznych), zakończenie niektórych
niewygasów zaplanowano na 20 grudnia, a więc prawie rok po zamknięciu budżetu.
Natomiast sprawozdanie roczne z
wykonania budżetu roku poprzedniego musi zostać przedstawione do 28 lutego
wójtowi gminy, a do 31 marca radzie gminy i Regionalnej Izbie Obrachunkowej
(art. 267 ust. 1 i 3 ufp). Jest to moim zdaniem ewidentna sprzeczność. W sprawozdaniu
ujęte zostają wydatki nie wygasające, które tak naprawdę nie muszą zostać
zrealizowane – w lutym ich zaawansowanie zazwyczaj jest w powijakach.
Nie miałoby to większego
znaczenia, gdyby niewygasy realizowane były w 95-98%. Ale w przypadku, gdy
wykonanie wydatków kształtuje się na poziomie 50%, powoduje to istotne przekłamania.
Moim skromnym zdaniem instytucja
wydatków nie wygasających jest przez wiele samorządów nadużywana. Jak wynika z
informacji, mimo iż Rada Ministrów również ma możliwość ustalania wydatków nie wygasających,
ostatni raz z tej możliwości skorzystała w 2008 r. - link
. Coroczne uchwalanie, i to w poważnych kwotach, wydatków nie wygasających, ż
jednej strony świadczyć może o nieudolności lub poważnych błędach władz
wykonawczych samorządu, z drugiej pozwala na poprawienie oficjalnych
wskaźników.
W gminie Dopiewo udział wydatków nie wygasających w całości
wydatków majątkowych kształtował się w ostatnich latach następująco:
Rok
|
Wydatki majątkowe w
mln złotych
|
Wydatki nie
wygasające w mln złotych
|
Udział wyd. nie
wygasających
w %
|
2007
|
18,354
|
7,348
|
40
|
2008
|
24,371
|
8,053
|
33
|
2009
|
10,000
|
3,065
|
31
|
2010
|
17,264
|
5,089
|
29
|
2011
|
30,983
|
2,951
|
9,5
|
2012
|
20,441
|
1,609
|
8
|
Jak na razie pierwsze 2 lata rządów wójt Zofii Dobrowolskiej prezentują
się znacznie lepiej niż cała poprzednia kadencja Andrzeja Strażyńskiego.
Jeżeli jeszcze uwzględnimy to, w jakim zakresie zaplanowane wydatki nie
wygasające zostały zrealizowane (niewygasły z 2008 r. wykonane zostały w kwocie
51,4% planu), to kadencja byłego Wójta wcale nie okazuje się takim sukcesem.
Dla mnie nie jest istotne, jaką
metodologię wykorzystano przy publikowaniu danych, ale to, że sposób ich
przedstawienia zafałszowuje
rzeczywistość. Dlatego proponuję, aby przy tego rodzaju zestawieniach,
zwłaszcza porównujących wyniki obecnego i poprzedniego wójta, uzupełniać je o
dane, które pokażą rzeczywisty obraz finansów publicznych.
Przy okazji mam propozycję dla Pana Piotra Łoździna. Niewielu
mieszkańców posiada wykształcenie ekonomiczne, jeszcze mniej praktykę i
doświadczenie w dziedzinie finansów publicznych. Dobrze byłoby, aby ktoś kompetentny przybliżył tą problematykę.
Cykl artykułów zapewne zainteresowałby wiele osób, łącznie ze mną. Informacje
te mogłyby zostać również wykorzystane przez obecne władze, które często
sprawiają wrażenie „dziecka błądzącego we mgle”. Z pewnością Pani Agnieszka
Wilczyńska udostępni łamy swojego miesięcznika – z dostępnych czasopism Puls
Gminy jest najbardziej obiektywny. W gminie Dopiewo część mieszkańców
reprezentuje konserwatywne i zachowawcze podejście do rzeczywistości, ale jest
bardzo zdyscyplinowana i licznie uczestniczy w wyborach. Natomiast jest coraz
więcej osób, zwłaszcza napływowych, na których poklepywanie po ramieniu nie
robi żadnego wrażenia. Oczekują oni od przyszłych polityków czegoś więcej.
Szanowna Pani.
OdpowiedzUsuńCo prawda, nie zamierzałem dalej dyskutować na Pani blogu na temat wydatków niewygasających, jednak nie mogę nie odnieść się do Pani kolejnego materiału.
Co do danych, które zaprezentowałem w artykule zamieszczonym na stronie Pulsu Gminy uważam, że wyjaśniłem wystarczająco powody przyjęcia takiego sposobu zakwalifikowania wydatków majątkowych. Podkreślę tylko, że zestawienia sporządziłem nie w celu wykazywania, która władza jest lepsza: obecna czy poprzednia, a w wyniku podania nieprawdziwych informacji przez Panią Wójt na zebraniu wiejskim. W swoim artykule starałem się nie komentować, ograniczyłem się do podania danych liczbowych.
Pisze Pani, że jak na razie pierwsze 2 lata rządów wójt Zofii Dobrowolskiej prezentują się znacznie lepiej niż cała poprzednia kadencja Andrzeja Strażyńskiego jeśli chodzi o udział wydatków niewygasających i ich wykonanie.
Od wejścia w życie nowej ustawy o finansach publicznych z dnia 27.08.2009 r. możliwość tworzenia wydatków niewygasających została bardzo mocno ograniczona. Nie można tak jak to było w poprzednim stanie prawnym tworzyć wydatków niewygasających w zakresie wszystkich wydatków. Zgodnie z nową ustawą aby utworzyć wydatek niewygasający musi być wcześniej zawarta umowa lub dokonany wybór wykonawcy w trybie ustawy o zamówieniach publicznych. Ujmowanie tylko takich wydatków oczywiście ma ogromne przełożenie na ich późniejsze wykonanie, które właściwie powinno wynosić 100%. Znaczenie ma również skrócenie ostatecznego terminu dokonania wydatku z końca roku na 30 czerwiec. Ponadto, w mojej ocenie, w obecnej kadencji radni są mniej skłonni do tworzenia wydatków niewygasających.
Jak wynika z powyższego porównuje Pani dane, które są nieporównywalne, a przynajmniej wymagają dodatkowych wyjaśnień.
Chciałbym podkreślić, że nie jest moim zamiarem obrona poprzednich władz; jasne jest, że wykonanie wydatków niewygasających powinno być na wyższym poziomie, a ich udział na niższym.
Proponuję również sprostować tabelkę dot. udziału wydatków niewygasających w całości wydatków majątkowych, którą Pani zamieściła w swoim artykule. W każdej pozycji udział ten jest niewłaściwie wyliczony (zawyżony).
Jeszcze tylko dodam, że sprawozdanie roczne z wykonania budżetu roku poprzedniego sporządza wójt w związku z czym sprawozdanie to nie może być, jak Pani pisze, przedkładane wójtowi w terminie do 28 lutego. Termin 28 lutego dotyczy np. planów instytucji kultury.
PS Proszę mnie nie posądzać o złośliwości w stosunku do Pani. Moje komentarze wynikają tylko i wyłącznie z zamieszczenia przez Panią materiałów na mój temat, z którymi się nie zgadzam. Uważam, że takie blogi jak Pani są potrzebne. Może tylko, jeśli już pisze Pani o konkretnych osobach, a nie ma Pani pewność w danej sprawie, warto poprosić te osoby o wyjaśnienie.
Z poważaniem
Piotr Łoździn