Muszę przyznać, że władze gminy
Dopiewo wykazują się żelazną konsekwencją. Radca
prawny Michał Kublicki w dalszym ciągu przedstawia dopiewską wykładnię prawa,
natomiast Radni skwapliwie przyjmują bez zastrzeżeń wszystkie jego opinie. Dzisiejsze
posiedzenie Komisji Rewizyjnej w pełni to potwierdziło, chociaż nie wszystkie
moje oczekiwania spełniły się. Włodarze Gminy, w tym członkowie Komisji
Rewizyjnej oraz radca prawny Michał Kublicki, po raz kolejny mnie zaskoczyli.
Okazuje się, że czytanie ze zrozumieniem jest umiejętnością przy ul. Leśnej 1C w Dopiewie, chyba zupełnie
nieznaną.
Wydawało mi się, że Komisja
Rewizyjna będzie rozpatrywać skargi na Wójta dotyczące: nie poinformowania
skarżącego o przekazaniu skargi w sprawie Statutu Sołectwa Dopiewo do
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz skargi w sprawie transportu
publicznego. Trochę jest w tym winy samego skarżącego, ponieważ przeoczył fakt,
że w programie Komisji przewidziano rozpatrzenie 2 skarg na bezczynność Wójta.
Usprawiedliwieniem jest fakt, że w BIP-ie nie podano przedmiotu skarg.
Pierwsza rozpatrywana przez Radnych skarga z 7 sierpnia br. dotyczyła
nie przekazania skargi w sprawie Statutu Sołectwa Dopiewo do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego. Ponieważ Urząd Gminy przesłał skarżącemu stosowną
dokumentację potwierdzającą, że odwołanie do WSA zostało przesłane, skarga
automatycznie stała się bezprzedmiotowa. Wynika to wprost z treści drugiej
skargi, wysłanej do Rady Gminy Dopiewo Mimo to, Komisja Rewizyjna postanowiła
skargę rozpatrzyć. Skarżący, zgodnie z logiką potwierdził, że skarga była
bezzasadna.
Druga skarga na Wójta z 20
sierpnia br. dotyczyła nie poinformowania skarżącego o przekazaniu akt sprawy
do WSA w Poznaniu. W tym przypadku Komisja Rewizyjna podparła się opinią prawną
radcy Michała Kublickiego. Stwierdził on, że art. 54 ustawy o postępowaniu
przed sądami administracyjnymi nakazuje organowi, na który została wniesiona
skarga, przekazanie akt sprawy do sądu administracyjnego w terminie 30 dni od
dnia, w którym została złożona. Ponieważ
artykuł ten nic nie mówi o obowiązku poinformowania skarżącego, Radca
stwierdził, że organ nie musi powiadomić o tym fakcie osoby składającej skargę.
Opinia ta jest, delikatnie
mówiąc, wyjątkowo dziwna w świetle aktualnych wydarzeń. Do WSA wraz ze skargą
dotyczącą Statutu Sołectwa Dopiewo złożona została skarga w sprawie wycinki
drzew przez Gminę bez konieczności uzyskania zezwolenia. Informacja w tej
drugiej sprawie została skarżącemu w ustawowym terminie przekazana. Również w
odpowiedzi na skargę z 7 sierpnia br. w sprawie bezczynności Wójta, skarżący
otrzymał treść pisma wójta Adriana Napierały, będącego odpowiedzią na skargę.
Co więc spowodowało, że skarżący nie otrzymał informacji w terminie?
Powody mogą być dwa.
Pierwszy to treść pisma przesłanego do WSA, a podpisanego przez Wójta,
stanowiącego odpowiedź na skargę. Nie dość, że Wójt odbiega wyraźnie od
tematu, opinię Wojewody Wielkopolskiego traktuje jak prawdę objawioną,
dodatkowo jeszcze usiłuje przedstawić skarżącego w złym świetle. Odpowiedź
Wójta jest wręcz obraźliwa dla skarżącego.
Drugim powodem zapewne jest wybiórcze stosowanie prawa przez radcę
Michała Kublickiego. Powołał się on w czasie Komisji Rewizyjnej na ustawę o
postępowaniu przed sądami administracyjnymi - natomiast zapomniał lub nie
chciał pamiętać, że władze samorządowe obowiązuje również kodeks postępowania
administracyjnego.
Art. 9 kpa stanowi, że „organy
administracji publicznej są obowiązane do należytego i wyczerpującego
informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć
wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania
administracyjnego...”. Z kolei art. 10 §1 kpa mówi, że „organy
administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym
stadium postępowania...”.
Organ administracji publicznej jest zobowiązany rozpatrzyć i
odpowiedzieć na każdy wniosek. Potwierdził to zresztą wójt Adrian Napierała
na Zebraniu Wiejskim 4 września br. w Dąbrowie. Skarga również jest formą
wniosku i należy na nią udzielić odpowiedzi.
Co ciekawe, wydaje się, że Radni
po raz kolejny przybyli na Komisję nieprzygotowani. Radny Piotr Strażyński w trakcie posiedzenia prosił o udostępnienie akt
sprawy w celu zapoznania się z tematem. Czy takie osoby mają moralne prawo
decydować o sprawach Gminy i jej mieszkańców? – wydaje mi się, że nie.
W posiedzeniu Komisji Rewizyjnej
uczestniczyli: przewodnicząca Komisji Anna Kwaśnik, członkowie Mariola Nowak,
Przemysław Kopystecki, Piotr Strażyński oraz Sławomir Kurpiewski. Ten ostatni
przyszedł w zasadzie na koniec posiedzenia, mimo to wziął udział w głosowaniu.
Jak można było przewidzieć,
członkowie Komisji Rewizyjnej jednogłośnie uznali skargę za bezzasadną i taka
również będzie uchwała RG Dopiewo.
To co dzieje się w gminie
Dopiewo, coraz bardziej zaczyna przypominać kabaret. Zastanawia mnie, jakie
jeszcze niespodzianki szykują nam włodarze.
W dniu 14 sierpnia 2017 r., za
pośrednictwem Urzędu Gminy Dopiewo, do WSA złożona została skarga na uchwałę nr
XXXIII/421/17 z 31 lipca 2017 r. w sprawie rozpatrzenia skargi na bezczynność
Wójta Gminy Dopiewo. Termin przekazania skargi mija 13 września br., tj. w dniu
jutrzejszym. Zastanawia mnie, czy skarżący zostanie o tym fakcie poinformowany,
czy raczej już ma przygotowywać kolejną skargę? Zgodnie z opinią „prawną” radcy
Michała Kublickiego, do takiej informacji nie ma prawa.
Poniżej przedstawiam treść dwóch
skarg: z 7 i 20 sierpnia br. oraz odpowiedź UG Dopiewo na pierwszą z nich.
Odpowiedź podpisał zastępca wójta Paweł Przepióra.
Skarga z 7 sierpnia 2017 r.
Na bezczynność wójta gminy Dopiewo Adriana Napierały
Na podstawie art. 229 pkt 3) Kodeksu postępowania administracyjnego
wnoszę skargę na bezczynność wójta Adriana Napierały w sprawie przekazania do
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skargi, dotyczącej uchwalenia Statutu
Sołectwa Dopiewo.
Wójtowi gminy Dopiewo zarzucam:
Nie wywiązywanie się z obowiązków wynikających z art. 54 § 2 ustawy z
30 sierpnia 2002 r. prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Uzasadnienie
W dniu 16 czerwca
2017 r. złożyłem w siedzibie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu
dwie skargi:
1.
na uchwałę
Rady Gminy Dopiewo XXXI/404/17 z 29 maja 2017 r. w sprawie nadania Statutu
Sołectwa Dopiewo – sygn. WSA: IV DK 3/17
2.
na uchwałę
Rady Gminy Dopiewo XXXI/397/17 z 29 maja 2017 r. w sprawie zwolnienia z
obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów na terenie Gminy
Dopiewo – sygn. WSA: IV DK 4/17
Ponieważ
zgodnie z art. 54 §1 ustawy prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi, skargę do sądu administracyjnego składa się za pośrednictwem
organu, którego działanie jest przedmiotem skargi, WSA w Poznaniu przesłał obie
w/w skargi do Rady Gminy Dopiewo. Obydwie skargi organ otrzymał 19 czerwca 2017
r. (data na stemplu pocztowym).
Zgodnie z art.
54 §2 w/w ustawy, organ, o którym mowa w § 1, przekazuje skargę sądowi wraz z
kompletnymi i uporządkowanymi aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w terminie
trzydziestu dni od dnia jej otrzymania.
Obie skargi
Rada Gminy Dopiewo otrzymała w tym samym dniu i w tym samym dniu, przed upływem
30 dni, winna była przesłać je do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Z pisma Wójta
Gminy Dopiewo z 18 lipca 2017 r. nr RPPiOS.6131.38.2017 wynika, że przesłał on
do WSA w Poznaniu skargę dotyczącą uchwały nr XXXI/397/17 (w piśmie Wójta
błędnie podano nr uchwały) w sprawie zwolnienia z obowiązku uzyskania zezwolenia
na usunięcie drzew lub krzewów na terenie Gminy.
Nie otrzymałem
natomiast pisemnej informacji o przekazaniu do WSA w Poznaniu skargi,
dotyczącej uchwały nr XXXI/404/17 w sprawie nadania Statutu Sołectwa Dopiewo. W
tej sytuacji mam podstawy sądzić, że skarga nie została przekazana do WSA w
Poznaniu, mimo iż od jej otrzymania przez Radę Gminy minęło 48 dni, tj, termin
określony w art. 54 §1 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
przekroczony został w istotny sposób.
W związku z
tym, że skargę na uchwałę nr XXXI/397/17 do WSA w Poznaniu przesyłał Wójt gminy
Dopiewo, wnioskuję że również winien on przekazać skargę na uchwałę nr
XXXI/404/17.
Zgodnie z
powyższym składam skargę na bezczynność Wójta gminy Dopiewo ze względu na
znaczące przekroczenie terminu.
W przypadku,
jeśli skarga została w wyznaczonym terminie przekazana do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego, wnioskuję o przesłanie kopii pisma przewodniego wraz z kopią
zwrotnego potwierdzenia odbioru.
Odpowiedź
Urzędu Gminy Dopiewo z 9 sierpnia 2017 r. (odpis)
Odpowiadając na Pana pismo z dnia 7
sierpnia 2017 r. skierowane do Rady Gminy jako skarga na bezczynność Wójta
Gminy Dopiewo, informuję, że Wójt Gminy Dopiewo w przedmiotowej sprawie nie
dopuścił się żadnej bezczynności związanej z przekroczeniem terminu przekazania
skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zgodnie z art. 54 § 2 ustawy z dnia
30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi „Organ,
o którym mowa w §1, przekazuje skargę sądowi wraz z kompletnymi i
uporządkowanymi aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w terminie trzydziestu
dni od dnia jej otrzymania”.
Skarga, którą złożył Pan na uchwałę
Rady Gminy Dopiewo Nr XXXI/404/17 z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie nadania
Statutu Sołectwa Dopiewo, wpłynęła do Urzędu Gminy Dopiewo za pośrednictwem
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dniu 20 czerwca 2017 r.
Wójt Gminy przesłał odpowiedź na
skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dniu 19 lipca 2017 r.
W załączeniu skan odpowiedzi wraz z kopią
zwrotnego potwierdzenia odbioru.
Skarga z 20 sierpnia 2017 r.
Na bezczynność wójta gminy Dopiewo Adriana Napierały
Na podstawie art. 229 pkt 3) Kodeksu postępowania administracyjnego
ponawiam skargę na bezczynność wójta Adriana Napierały w sprawie informacji
dotyczącej przekazania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skargi na
uchwałę Rady Gminy Dopiewo w sprawie nadania Statutu Sołectwa Dopiewo.
Wójtowi gminy Dopiewo zarzucam:
Nie wywiązanie się z obowiązków wynikających z art. 35 § 3 ustawy z 14
czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego w związku z art. 54 § 2
ustawy z 30 sierpnia 2002 r. prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi.
Uzasadnienie
W dniu 16 czerwca
2017 r. złożyłem w siedzibie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu
dwie skargi:
1.
na uchwałę
Rady Gminy Dopiewo XXXI/404/17 z 29 maja 2017 r. w sprawie nadania Statutu
Sołectwa Dopiewo – sygn. WSA: IV DK 3/17
2.
na uchwałę
Rady Gminy Dopiewo XXXI/397/17 z 29 maja 2017 r. w sprawie zwolnienia z
obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów na terenie Gminy
Dopiewo – sygn. WSA: IV DK 4/17
Ponieważ
zgodnie z art. 54 §1 ustawy prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi, skargę do sądu administracyjnego składa się za pośrednictwem
organu, którego działanie jest przedmiotem skargi, WSA w Poznaniu przesłał obie
w/w skargi do Rady Gminy Dopiewo. Obydwie skargi organ otrzymał 20 czerwca 2017
r.
Zgodnie z art.
54 §2 w/w ustawy, organ, o którym mowa w § 1, przekazuje skargę sądowi wraz z
kompletnymi i uporządkowanymi aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w terminie
trzydziestu dni od dnia jej otrzymania.
Obie skargi
Rada Gminy Dopiewo otrzymała w tym samym dniu i w tym samym dniu, przed upływem
30 dni, winna była przesłać je do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Z pisma Wójta
Gminy Dopiewo z 18 lipca 2017 r. nr RPPiOS.6131.38.2017 wynika, że przesłał on
do WSA w Poznaniu skargę dotyczącą uchwały nr XXXI/397/17 w sprawie zwolnienia
z obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów na terenie
Gminy.
Pisemną
informację o przekazaniu do WSA w Poznaniu skargi, dotyczącej uchwały nr
XXXI/404/17 w sprawie nadania Statutu Sołectwa Dopiewo otrzymałem dopiero po
złożeniu 7 sierpnia br. kolejnej skargi, tym razem na bezczynność Wójta. Awizo
informujące o przesyłce pocztowej dostarczono 10 sierpnia 2017 r., a więc ok.
50 dni od daty złożenia skargi.
Mam powody
przypuszczać, że gdyby nie moja pisemna interwencja, odpowiedź Rady Gminy
Dopiewo na moją skargę, przesłana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego,
nigdy nie zostałaby do mnie wysłana. Jest to tym bardziej prawdopodobne, że
argumenty zawarte w odpowiedzi Rady Gminy z 19 lipca br. są wręcz skandaliczne
i naruszają moje dobre imię.
Zgodnie z powyższym
składam skargę na bezczynność Wójta gminy Dopiewo ze względu na znaczące
przekroczenie terminu załatwienia sprawy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz