poniedziałek, 27 grudnia 2021

XXXIX Sesja Rady Gminy Dopiewo 20 grudnia 2021 r. (2)

 

Kluczowe tematy: gordyjski węzeł dostaw wody, budżetowa nowomowa

Postanowiłam kontynuować sprawozdanie z ostatniej Sesji RG Dopiewo, ponieważ pojawiły się tam takie „kwiatki”, których nie sposób pominąć.

Jedna z omawianych i głosowanych uchwał, dotyczyła zatwierdzenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Referować temat miała kier. ref. inwestycji Aleksandra Rutyna ale okazało się, że przekracza to jej kompetencje. Pałeczkę przejął zatem prezes ZUK Sławomir Skrzypczak.

Było to już drugie podejście do tematu, ponieważ pierwsza uchwała została podważona przez Wojewodę Wielkopolskiego rozstrzygnięciem nadzorczym. Wstępna informacja została przez Aleksandrę Rutynę tak skonstruowana, aby osoba obserwująca transmisję czy nagranie z Sesji, naprawdę do końca nie wiedziała, o co chodzi. Postaram się więc w kilku zdaniach temat przybliżyć.

Uchwała w sprawie zatwierdzenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków podjęta została przez Radę Gminy Dopiewo 27 września 2021 r. i przesłana do Wojewody Wielkopolskiego celem opublikowania w Dzienniku Urz. Woj. Wlkp.

Wojewoda, rozstrzygnięciem nadzorczym nr KN-I.4131.1.549.2021.22 z 29 października 2021 r. (Dz. Urz. Woj. Wlkp. z 4 listopada br. poz. 8127), stwierdził nieważność uchwały Rady Gminy. Wytknął on szereg uchybień i przekroczenia uprawnień. Ponieważ rozstrzygnięcie ma prawie 5 stron, pisanych językiem prawniczym, niezrozumiałym dla przeciętnego obywatela, darowałam sobie jego analizę.

Co ciekawe, uchwała z 27 września br. dotyczy zatwierdzenie Regulaminu, z kolei uchwała z 20 grudnia br., po uwzględnieniu uwag Wojewody, dotyczy już tylko zatwierdzenia „projektu” Regulaminu i przekazania do zaopiniowania przez Wody Polskie.

Jedną z niedoróbek Regulaminu, wskazaną przez Wojewodę w Rozstrzygnięciu, był brak informacji o minimalnej ilości wody, dostarczanej mieszkańcom. W związku z powyższym urzędnicy, przygotowujący Regulamin, dopisali w nim §3 pkt 2. Informuje on, że zakład komunalny zobowiązany jest dostarczać wodę do spożycia w ilości nie mniejszej niż 0,5 m3 na dobę oraz 6 m3 rocznie. Przyznam, że jest to zapis zupełnie dla mnie niezrozumiały a podane wartości są ze sobą sprzeczne. Albo dostarczamy 0,5 m3 na dobę czyli ok. 180 m3 rocznie, albo 6 m3 rocznie czyli 0,016 m3 na dobę. Prezes ZUK Sławomir Skrzypczak powoływał się na fakt, że podobne zapisy wprowadzono w innych gminach.

Nie jestem w tej opinii osamotniona, ponieważ radni: Krzysztof Kołodziejczyk i Przemysław Miler również nie byli w stanie tych wartości ogarnąć. Wyjaśnienia Prezesa ZUK, podobnie jak radcy prawnego Michała Kublickiego, były tak mętne, że nie podejmuję się ich rozwikłać. Jak widać, samorządowcy Gminy wprowadzają zapisy, których sami nie rozumieją.

Jest jeszcze kolejny problem. W Regulaminie nie podano, czy w/w minimalna ilość wody liczona jest na osobę, rodzinę, czy może na nieruchomość. Jest to bardzo istotny szczegół, ponieważ w niektórych domach mieszka po kilkanaście osób, a w innych tylko jedna. Wątpliwość wynika także z tego, że w §3 ust.1 Regulaminu jest mowa o nieruchomości a nie pojedynczej osobie. W dyskusji również wartość 0,5 m3 wody podawana była zamiennie w odniesieniu do osoby lub do nieruchomości.

Podsumowując ten wątek, odniosłam wrażenie, że część przedstawicieli samorządu lokalnego tak naprawdę nie wie, o czym mówi. Pytania Radnych z klubu JesteśMY na Tak były przecież proste i jednoznaczne, natomiast odpowiedzi Sławomira Skrzypczaka i Michała Kublickiego nadają się do księgi nonsensów.

Po raz ostatni głosowano zmiany w budżecie na 2021 r. Było ich tym razem niewiele, ale zwróciłam uwagę na jeden fakt.

W §1 pkt 6 w/w uchwały stwierdzono, że „Ustala się nadwyżkę budżetu Gminy w wysokości 6.840.235,00 zł, którą przeznacza się na spłatę zaciągniętych wcześniej zobowiązań z tytułu kredytów, pożyczek oraz wykupu obligacji”. Od kiedy to spłatę zadłużenia traktuje się jako nadwyżkę budżetową? To tak, jakby kredyt hipoteczny za zakup mieszkania, traktować jako nadwyżkę w domowym budżecie.

To jest raczej debet a nie nadwyżka. O nadwyżce mówimy wówczas, gdyby tą kwotę można było przeznaczyć na zakup usług lub inwestycje. No, ale jak widać, w finansach gminy Dopiewo obowiązują inne standardy. Zajmę się nimi przy okazji omawiania budżetu na 2022 r.

Na marginesie należy dodać, że zgodnie z prawem skarbnik odpowiada za całość gospodarki finansowej i księgowej gminy.

Obserwatorka I (Pierwsza)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz