czwartek, 9 kwietnia 2015

Budżetowe łamigłówki w gminie Dopiewo


W dniu wczorajszym opublikowane zostało sprawozdanie finansowe gminy Dopiewo za 2014 r. Zanim wypowiem się na ten temat, muszę dość uważnie przestudiować dokument, tym bardziej, że nie czuję się zbyt pewnie w tej dziedzinie.
Dziś, niejako wstępnie, chcę porównać niektóre pozycje budżetów Gminy na przestrzeni minionych 10 lat oraz planowanych najbliższych 4 lat. Po porównaniu dochodów, wydatków ogółem, wydatków majątkowych oraz wysokości zadłużenia, nasunęły mi się pewne wnioski.
Poniżej tabela przedstawiająca w/w wskaźniki:



Dochody ogółem
Wydatki ogółem
Nadwyż./deficyt
Wydat. majątk.
% wyd. ogółem
Zadłuż.
% doch. ogółem
2005
27,396
30,572
-3,176
13,354
43,7
3,960
14,46
2006
32,417
28,492
+3,925
9,164
32,1
4,999
15,42
2007
38,571
47,501
-8,929
25,703
54,1
11,750
30,46
2008
48,033
57,808
-9,774
32,425
56,1
16,835
35,05
2009
49,550
43,211
+6,339
13,066
30,2
14,605
29,48
2010
55,139
59,812
-4,673
22,363
37,4
17,027
30,88
2011
57,006
74,777
-17,770
33,934
45,4
32,321
56,70
2012
63,277
70,934
-7,657
22,050
31,1
37,223
58,83
2013
73,180
71,212
+1,967
14,838
20,1
34,829
47,59
2014
77,699
78,147
-0,447
17,696
22,6
39,561
50,91
2015 plan
78,054
98,654
-20,599
32,949
33,4
59,061
75,66
2016 plan
81,800
90,906
-9,106
22,206
24,4
68,157
83,3
2017 plan
89,100
96,571
-9,471
25,271
26,2
77,638
87,1
2018 plan
95,500
99,650
-4,150
21,750
21,8
81,788
85,6

Nie zamierzam wyciągać daleko idących wniosków, chcę jedynie zwrócić uwagę na występujące prawidłowości. Lata 2005-2010 to okres rządów Andrzeja Strażyńskiego, 2011-2014 Zofii Dobrowolskiej, natomiast prognozy na lata 2015-2018 to kadencja Adriana Napierały.

Otóż w każdej z 3 ostatnich kadencji jeden rok kończył się nadwyżką budżetową, pozostałe deficytem. W przypadku deficytu, co jest zrozumiałe, zadłużenie Gminy rosło. W przypadku nadwyżki malało, z jednym wyjątkiem. W 2006 r., mimo iż nadwyżka budżetowa wyniosła prawie 4 mln złotych, o ponad 1 mln złotych wzrosło zadłużenie. Czy Piotr Łoździn, który był wówczas skarbnikiem, mógłby to w logiczny sposób wytłumaczyć? – w sprawozdaniu finansowym za 2006 r. brak wyjaśnienia.

Kolejną, zauważoną przez mnie prawidłowością, jest korelacja pomiędzy deficytem a wielkością wydatków majątkowych. Wzrost deficytu budżetowego był równoznaczny ze zwiększonym udziałem wydatków majątkowych w całości wydatków Gminy. Taka sytuacja miała miejsce w 2007 (udział wydatków majątkowych wyniósł 54,1% w całości wydatków Gminy) oraz w roku 2011 (udział wydatków majątkowych wzrósł do 45,4%). Wynika z tego, że środki pozyskiwane z obligacji, pożyczek czy kredytów w znacznej części, przeznaczane były na inwestycje komunalne.

W 2015 r. zaplanowany jest najwyższy w ostatnich 10 latach deficyt budżetowy w wysokości 21,5 mln złotych. Udział wydatków majątkowych w całości wydatków Gminy również wzrośnie, ale nie tak znacząco, jak to miało miejsce w latach 2007, 2008 oraz 2011. Co więcej, w latach 2016-2018, również jest planowany deficyt budżetowy, a udział wydatków majątkowych w budżecie Gminy będzie malał – w 2018 r. stanowić one będą zaledwie 21,8% wszystkich wydatków budżetowych. Mimo planowanego wzrostu dochodów (w 2018 r. ma to być 95,5 mln złotych) wydatki majątkowe mają systematycznie maleć, kwotowo i procentowo. Biorąc pod uwagę aktualne i przyszłe potrzeby w zakresie infrastruktury komunalnej, prognoza ta wydaje mi się mało prawdopodobna. Chyba, że zgodnie z obietnicą wyborczą (debata telewizyjna i spotkania z mieszkańcami), wójt Adrian Napierała pozyska taką ilość środków unijnych, która umożliwi realizację zadań przy minimalnych wkładzie własnym Gminy.

Zastanawiający jest gwałtowny i systematyczny wzrost wydatków bieżących – w 2018 r., mają one wynieść prawie 74 mln złotych, tj. ok. 80% budżetu Gminy. Jeżeli jednak weźmie się pod uwagę np. wydatki na oświatę, to w okresie 2005-2015 wzrosną one 4,43 razy. Dochody Gminy w tym samym okresie wzrosną 2,84 razy.
I tu kłania się po raz kolejny, błędne planowanie przestrzenne, realizowane przez byłego wójta Andrzeja Strażyńskiego oraz ówczesną Radę Gminy. Część z tych Radnych pełni tą funkcję również obecnie (Tadeusz Bartkowiak, Wojciech Dorna, Walenty Moskalik, Leszek Nowaczyk).

Na koniec sprawa zadłużenia gminy Dopiewo. Wójt Zofii Dobrowolskiej zarzucano, że w czasie jej kadencji zadłużenie wzrosło do prawie 40 mln złotych. Jednak za 4 lata ma ono być przeszło dwukrotnie wyższe i wynieść prawie 82 mln złotych. Stanowić to będzie równowartość ok. 85% dochodów Gminy.
Co ciekawe, zgodnie z Wieloletnią Prognozą Finansową, od 2019 r. zadłużenie to ma systematycznie maleć, a zamiast corocznego wielomilionowego deficytu gmina Dopiewo ma uzyskiwać nadwyżkę budżetową w podobnej wysokości. Nie mam podstaw, ani wiedzy, żeby te wyliczenia podważać. Jednak przeskok z 10-milionowego deficytu do 10-milionowej nadwyżki praktycznie w ciągu jednego roku, wydaje mi się mało prawdopodobny. No chyba, że do tego czasu zakończone zostaną wszystkie inwestycje komunalne, a w następnych latach wydatki Gminy będą ograniczały się jedynie do utrzymania i eksploatacji infrastruktury.
Podsumowując, jeżeli weźmie się pod uwagę w/w wskaźniki, to kadencja wójt Zofii Dobrowolskiej nie odbiega w rażący sposób od gminnej normy. Oczywiście, przy szczegółowej analizie można wymienić wiele błędów oraz nietrafionych zadań i wydatków, o których również niejednokrotnie pisałam. Czas pokaże, na ile słuszne są prognozy i przewidywania obecnych władz Gminy.

Obserwatorka I (Pierwsza)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz