sobota, 8 czerwca 2013

Koncepcja rozbudowy i budowy dróg dla obszarów w sąsiedztwie autostrady A2 oraz dróg szybkiego ruchu S5 i S11



Poruszam dziś temat, który już jakiś czas temu ukazał się na stronie gminy Dopiewo - link , dotyczący rozbudowy sieci dróg na terenie Gminy, a w zasadzie tylko jej części, i to najmniej zagospodarowanej. Niestety, nie podzielam optymizmu osób wypowiadających się w tym temacie na forum Moje Dopiewo - link Według mnie jest to kiełbasa wyborcza oraz niepotrzebnie wydane pieniądze na kolejną koncepcję – środki te można było przeznaczyć np. na dofinansowanie kasy na dworcu w Dopiewie.
Żeby sprawa była jasna, jestem jak najbardziej za podejmowaniem działań planistycznych, których celem jest poprawa funkcjonowania Gminy, a tym samym komfortu życia mieszkańców. Planowanie to powinno mieć jednak racjonalne podstawy, a przede wszystkim uwzględniać aktualne potrzeby. W tym przypadku mamy do czynienia z koncepcją, jeśli nie w pełni, to w dużej części oderwanej od bieżących i najbliższych potrzeb. Odnoszę wrażenie, że koncepcja ta została przygotowana w całkowitym oderwaniu od reszty Gminy – taka wyspa na oceanie.

Tym co przychodzi na myśl, nawet po pobieżnej analizie dokumentów, to to, że ktoś próbuje mechanicznie przenieść sukces Tarnowa Podgórnego (zaktywizowanie terenów wzdłuż drogi krajowej nr 92) na grunt gminy Dopiewo. Być może tereny wzdłuż autostrady w gminie Dopiewo będą kiedyś podobnie zagospodarowane, jak te w gminie Tarnowo Podgórne przy drodze nr 92. Należy jednak zauważyć, że mamy inne czasy i inne uwarunkowania, również przestrzenne. Wcale by mnie nie zdziwiło, gdyby okazało się, że pomysłodawcą koncepcji jest zastępca wójta, Tadeusz Zimny – mieszkaniec i były pracownik Urzędu Gminy w Tarnowie Podgórnym.

Przygotowana koncepcja nie nawiązuje i nie uwzględnia aktualnych i przewidywanych w najbliższych latach potrzeb komunikacyjnych Gminy. Jak wiadomo, system komunikacyjny to taki krwioobieg – jeżeli jest właściwie przygotowany i realizowany zgodnie z potrzebami, zapewnia właściwy rozwój. Mieszkańcom gminy Dopiewo nie trzeba tłumaczyć, że w chwili obecnej najważniejsze jest rozwiązanie problemów komunikacyjnych na terenach już zurbanizowanych. Najszybciej rozwija się ta część Gminy, położona na północ od linii kolejowej plus ewentualnie Palędzie. To tu powstają największe osiedla mieszkaniowe i tu występują największe utrudnienia komunikacyjne. Priorytetem jest wyprowadzenie ruchu pojazdów poza obszar Dąbrówki, Palędzia i Dopiewca, na drogę zbiorczą wzdłuż linii kolejowej.

Niestety, opublikowana koncepcja, w najmniejszym stopniu nie nawiązuje do planowanych układów komunikacyjnych. Według niej najważniejszą drogą dla ruchu lokalnego jest i będzie droga powiatowa 2401P z Dopiewa do Skórzewa. Należy zauważyć, że powstanie, nawet częściowe drogi wzdłuż torów – np. na odcinku od Dopiewa do dróg serwisowych przy S11 – spowoduje, że znaczenie drogi powiatowej Dopiewo-Palędzie znacznie zmaleje. Stanie się ona drogą obsługującą ruch lokalny pomiędzy Gołuskami, Palędziem, Dopiewcem i Dopiewem. Mimo to projektantka proponuje budowę obwodnicy Dopiewca, nie mając chyba świadomości, że ma ona przebiegać przez tereny objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem pod zabudowę jednorodzinną. Teren ten jest w tej chwili zagospodarowywany i są niewielkie szanse na poprowadzenie tamtędy obwodnicy Dopiewca. Czyżby chodziło o wyprowadzenie ruchu z dala od domu Pani Wójt? Znacznie prostsze byłoby przejęcie części terenu działki nr ewid. 282/1 w centrum Dopiewca – likwidacja części zabudowań po PGR-wskich i wyprostowanie łuku drogi. Przebieg drogi powiatowej 2401P w przedstawionej koncepcji kończy się przed wjazdem do Palędzia. Projektantom zabrakło pomysłu, jak przeprowadzić ją przez teren miejscowości. W koncepcji jest co prawda mowa o przedłużeniu północnego odcinka ul. Nowej (wzdłuż torów) do drogi serwisowej przy S11. Uważam to jednak za pomysł dość abstrakcyjny, ponieważ cały ruch będzie odbywać się ul. Pocztową, która ze względu na gęstość i charakter zabudowy nie nadaje się do przebudowy i modernizacji. W tej sytuacji lepszym rozwiązaniem byłoby poprowadzenie obwodnicy Palędzia na południe od tej miejscowości i poprzez południowy odcinek ul. Nowej połączenie jej z drogą serwisową.

Ma to jednak sens jedynie w przypadku, gdyby nie doszło do realizacji drogi wzdłuż torów – co niestety przy obecnych władzach jest całkowicie realne. Dodatkowym argumentem dla władz, za zaniechaniem budowy drogi wzdłuż torów, może być również fakt ponownego wycofywania się władz miasta Poznania z budowy wiaduktów na ul. Grunwaldzkiej i przedłużeniu ul. Kolejowej ze Skórzewa do Plewisk - link Potwierdzają się tym samym moje obawy co do intencji władz miasta Poznania w sprawie tworzenia tzw. Obszaru Metropolitarnego - link

Wracajmy jednak do naszej koncepcji budowy dróg wzdłuż autostrady. Koncepcja ta zakłada, że tereny te zostaną przeznaczone pod działalność gospodarczą, na wzór gminy Tarnowo Podgórne. Nie uwzględniono jednak kilku czynników. Pierwszy to to, że tereny wzdłuż drogi 92 w Tarnowie Podgórnym przekształcane były już od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Ich zagospodarowanie trwało więc ok. 30 lat i trwa do dzisiaj. Ponadto istotnym elementem jest fakt, że rozwój nastąpił w czasie wielkiego boomu gospodarczego. Obecnie natomiast jest znaczący regres. Władze gminy Dopiewo zapewne chciałyby skrócić ten okres do kilku lat – czy to się uda, bardzo wątpię?

Kolejnym elementem, który przyczynił się do sukcesu gminy Tarnowo Podgórne, jest dostępność komunikacyjna. Przy drodze nr 92, co kilkaset metrów zlokalizowane są zjazdy na drogi serwisowe oraz skrzyżowania z drogami powiatowymi i gminnymi. Ułatwia to w znacznym stopniu dojazd do terenów aktywizacji gospodarczej. W przypadku autostrady A2 takich możliwości nie ma. Jedyny dostępny wjazd jest poprzez węzeł z drogą S11. Tak więc, w znacznym stopniu ograniczy to dostępność terenów np. w Dopiewie. Transport w kierunku zachodnim, będzie musiał odbywać się przez węzeł w Dąbrówce lub Głuchowie.

Obszar przeznaczony pod działalność gospodarczą obejmuje ok. 850 ha. Tylko w niewielkim stopniu objęty jest planami zagospodarowania przestrzennego – w Dopiewie przy ul. Trzcielińskiej, Wyzwolenia czy Laserowej. Pozostała część jedynie w Studium Gminy przewidziana jest pod aktywizację gospodarczą. Studium nie stanowi jednak prawa lokalnego i nie daje żadnej gwarancji, że tereny wzdłuż autostrady uda się przekształcić na cele nierolnicze i nieleśne. Jedną z głównych przeszkód może okazać się klasa gruntów. W koncepcji jako najważniejszy podobszar, przeznaczony do zagospodarowania, określone zostały tereny Dopiewa i Dopiewca pomiędzy autostradą A2, ul. Wyzwolenia, ul. Poznańską w Dopiewie, oraz drogą Dopiewiec-Konarzewo.

Przekształcenie tych terenów pod działalność gospodarczą może się okazać najtrudniejsze, o ile w ogóle możliwe. Znaczną część tego obszaru obejmują grunty rolne III klasy, chronione przepisami ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych – ustawa ta w br. została zaostrzona – w chwili obecnej każde wyłączenie gruntu z produkcji rolnej, bez względu na wielkość działki, wymaga zgody ministra rolnictwa (zmiany weszły w życie 26 maja 2013 r.). Jak trudno uzyskać zgodę na wyłączenie z produkcji rolnej gruntów klasy III wystarczą 2 przykłady:
·        Ul. Laserowa w Dopiewie i Dopiewcu – władze gminy musiały osobiście interweniować w ministerstwie, aby uzyskać zgodę. Notabene zabiegi te okazały się zbędne, inwestor i tak przeniósł się do Tarnowa Podgórnego.
·        Teren pomiędzy ul. Ks. Kozierowskiego i Poznańską w Skórzewie (za gimnazjum w kierunku Dąbrowy i Dąbrówki) - Początkowo cały obszar miał być objęty planem zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniową. Ze względu na brak zgody na odrolnienie – pod zabudowę przeznaczone zostały tylko tereny przy drodze do Dąbrowy na gruntach IV klasy.

Mam więc uzasadnione obawy, że w/w podobszaru I nie uda się przeznaczyć pod aktywizację gospodarczą – w tej sytuacji planowanie budowy dróg jest przedwczesne.
Kolejnym argumentem przemawiającym, za tym, że przygotowana koncepcja nie ma racjonalnych podstaw, jest prawie całkowity brak infrastruktury na wnioskowanym terenie. Same drogi problemu nie załatwią. Jeśli brak będzie sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, energetycznej czy gazowej – ściągnięcie inwestorów będzie bardzo trudne. Tu również przykład Tarnowa Podgórnego nie jest adekwatny. Przypuszczam, że w momencie zagospodarowywania terenów wzdłuż drogi nr 92, uzbrojenie było tylko częściowe – z pewnością jednak istniało i było systematycznie uzupełniane i rozbudowywane. W przypadku gminy Dopiewo, uzbrojenie trzeba będzie budować od podstaw. A znając problemy Gminy, choćby w zakresie zaopatrzenia w wodę, nie będzie to zadanie łatwe.

Uważam, że w pierwszej kolejności władze Gminy winny podjąć kroki, mające na celu uchwalenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – być może już na tym etapie okaże się, że zagospodarowanie zgodnie z pobożnym życzeniem okaże się niemożliwe. Gdyby taka opcja zaistniała, w planie nie ma konieczności wyznaczania docelowych ciągów komunikacyjnych. Mogą one zostać wytyczone dodatkową koncepcję zagospodarowania, przygotowaną na bazie planu miejscowego.

Odnoszę wrażenie, że na koncepcji rozbudowy dróg na razie się zakończy. Wprowadzanie jej w życie może okazać się kolejnym niewypałem, kosztującym podatników co najmniej 22 mln zł (plus koszty projektów i wykupu gruntów). Może się okazać, że i 30 mln zł to za mało. Na szczęście nie wydaje mi się to realne. Zgodnie z koncepcją Gmina musiałaby wykupić ok. 10 ha gruntów. Cena ok. 30 zł/m2 gruntu, jaką podaje projektant, wydaje mi się mocno zaniżona. Należy wątpić, czy znajdą się chętni do sprzedaży ziemi w tej cenie.

Podsumowując, dochodzę do wniosku, że jest to kolejna próba władz Gminy, odwrócenia uwagi od istotnych problemów – za wszelką cenę wywołać wrażenie, że coś się dzieje. Ciekawi mnie, czy taką politykę mają zamiar prowadzić do samych wyborów. Coraz więcej jest mieszkańców racjonalnie myślących, którzy nie dadzą się nabrać na podobne sztuczki.

Obserwatorka I (Pierwsza)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz