Na forum Moje Dopiewo rozgorzała
dyskusja dotycząca dofinansowania przez gminę Dopiewo przebudowy ul.
Poznańskiej w Skórzewie w kwocie 3,6 mln złotych - link
Dość powszechne jest stanowisko, że jest to zbyt duża suma, jak na finansowanie
inwestycji nie będącej zadaniem własnym Gminy. Swoją negatywną opinię w tej
sprawie przedstawiłam już 3 listopada 2013 r. - link
, obecne głosy są więc jedynie powieleniem moich wcześniejszych uwag. Pytanie
zasadnicze, dlaczego władze Gminy zgodziły się na tak duże dofinansowanie i co
w tej sprawie zrobił radny powiatu poznańskiego Leszek Nowaczyk? Czy jest możliwość zmiany tej niekorzystnej dla Gminy sytuacji?
Moim zdaniem
tak. Sprawy związane z pomocą finansową dla innych jednostek samorządu
terytorialnego reguluje ustawa o finansach publicznych – m.in. art. 216 i 220.
Są to zapisy dość ogólne, być może sprecyzowane w przepisach wykonawczych – nie
udało mi się do nich dotrzeć. Skoro Rada Gminy stosowną uchwałą z 24 września
2013 zwiększyła kwotę dofinansowania inwestycji, to również kolejną uchwałą
może tą kwotę zmniejszyć. I to nawet po podpisaniu porozumienia z Powiatem
Poznańskim – każda umowa czy porozumienie winny zawierać klauzulę, zezwalającą,
za zgodą obu stron, na wprowadzanie zmian w drodze aneksu – takie jest moje
zdanie
Sprawa jest o tyle istotna, że w
końcowym efekcie jedynymi podmiotami, finansującymi przebudowę ul. Poznańskiej
w Skórzewie, mogą się okazać Skarb Państwa i gmina Dopiewo. Kosztorys
inwestorski opiewa na kwotę 8,92 mln złotych - link. Jedynym źródłem jest informacja na stronie Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego. Na oficjalnej stronie Starostwa, ani tym bardziej Zarządu Dróg Powiatowych, takich danych brak. Z tego dofinansowanie z NPPDL to
3 mln złotych – kwota ta raczej nie zostanie zmniejszona. Pozostaje 5,92 mln
złotych, z których na gminę Dopiewo przypada 3,6 mln złotych a na Powiat - 2,32
mln złotych. Już w tej sytuacji dofinansowanie ze strony Powiatu jest mniejsze
niż ze strony Gminy. A jeszcze nie został ogłoszony przetarg na realizację
inwestycji. Może się np. okazać, że kosztorys wykonawcy opiewa na kwotę 6,5
mln złotych. Wówczas Powiat nie tylko nie zapłaci ani złotówki za przebudowę,
ale jeszcze odzyska część środków, wydanych na projekt. A może nawet uzyska
nadwyżkę finansową.
W tej sytuacji uważam, że władze Gminy powinny powalczyć o
odzyskanie części środków. Po rozstrzygnięciu przetargu, gdy będzie już
znana ostateczna kwota, należy zmienić uchwałę z 24 września i zaproponować
dofinansowanie połowy sumy, która przypadnie na Gminę i Powiat, po odjęciu
dofinansowania z NPPDL. Jest to tym istotniejsze, że na wydatki majątkowe w zakresie dróg powiatowych gmina Dopiewo w
2014 r. przeznacza więcej środków niż na drogi gminne.
Dla przeciwwagi podam odwrotny
przykład, gdy to Powiat finansuje inwestycje lokalne. W Wieloletniej Prognozie
Finansowej na lata 2014-2015 przewidziano dofinansowanie budowy komisariatu
policji w Luboniu w wysokości 1 mln złotych - link.
Są więc samorządy, które nie tylko ograniczają się do potulnego wypełniania
życzeń Powiatu Poznańskiego, ale potrafią uzyskać coś dla siebie. Być może
Radni Powiatowi z tamtego terenu są bardziej operatywni niż nasi
przedstawiciele?
Postulowanie przez niektórych
użytkowników forum Moje Dopiewo, aby w uchwale podawano procentowy udział w
finansowaniu zadań publicznych, uważam za kuriozalne. Byłby to ewenement na
skalę Polski. Jak na razie dochody i wydatki w uchwałach budżetowych i
okołobudżetowych (a taką jest niewątpliwie uchwała z 24 września 2013 r.),
podawane są wyłącznie kwotowo, a nie procentowo. Ustawa o finansach publicznych
chyba również takiej opcji nie przewiduje.
P.S. Postulat przedstawiony przez
„pawelka” na forum Moje Dopiewo, dotyczący utworzenia przez Radnych Gminy
platformy do publicznej informacji - link,
był już kilka miesięcy temu zgłaszany przeze mnie - link.
Jak na razie, skończyło się na sporadycznych sprawozdaniach radnego Piotra
Dziembowskiego z sesji Rady Gminy.
Obserwatorka I (Pierwsza)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz