wtorek, 8 sierpnia 2017

Odpowiedź Wojewody Wielkopolskiego na skargę w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa Dopiewo



Tym razem kolejna odpowiedź Wojewody Wielkopolskiego na skargę dotycząca uchwalenia Statutu Sołectwa Dopiewo wbrew opinii społeczeństwa. Co prawda ustawa o samorządzie gminnym nie przewiduje kierowania skarg, dotyczących uchwał rady gminy. Widocznie ustawodawca doszedł do wniosku, że Wojewoda jako organ nadzorczy, jest instytucją bezstronną i obiektywną. Ustawa jednak nie zabrania składania skarg w sprawie uchwał do organu nadzorczego, z czego skarżący skorzystał. Skarga w treści była podobna jak ta wysłana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, dlatego zainteresowanych odsyłam do postu z 13 lipca br. - http://blogdopiewo.blogspot.com/2017/07/zaskarzenie-statutu-soectwa-dopiewo.html. I tym razem, z przyczyn technicznych publikuję odpis zamiast kopii.
Ocenę stanowiska Wojewody pozostawiam Czytelnikom.


Odpowiedź Wojewody Wielkopolskiego z 18 lipca 2017 r.:

            Odpowiadając na Pana wniosek (Wojewoda nie zauważył, że była to skarga a nie wniosek – przypis mój) z 12 czerwca 2017 roku o stwierdzenie nieważności uchwały nr XXXI/404/17 Rady Gminy Dopiewo z dnia 29 maja 2017 roku w sprawie nadania Statusu (pisownia oryginalna) Sołectwa Dopiewo uprzejmie wyjaśniam co następuje:
            Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. Nr 78, poz. 483) gwarantuje samorządowi terytorialnemu samodzielność (art. 16), która podlega ochronie sądowej (art. 165). Przyznanie samodzielności samorządowi terytorialnemu znajduje wyraz w prawnej konstrukcji nadzoru, której zasadnicze elementy unormowane są w Konstytucji. Według jej art. 171 działalność samorządu terytorialnego podlega nadzorowi wyłącznie z punktu widzenia legalności (ust. 1).
            W myśl przepisu art. 85 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.) – zwanej dalej „u.s.g.” – nadzór nad działalnością gminną sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem. W związku z tym organy nadzorujące gminę, a więc wojewoda oraz Prezes Rady Ministrów (art. 86 u.s.g.), sprawując ten nadzór związane są zasadą legalizmu. Organ nadzoru ma prawo wkraczać w działalność gminną tylko w przypadkach określonych przepisami prawa (art. 87 u.s.g.). Stosownie do art. 91 ust. 1 u.s.g. uchwała lub zarządzenie organu gminy sprzeczne z prawem są nieważne. O nieważności uchwały lub zarządzenia w całości lub w części orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia uchwały lub zarządzenia, w trybie określonym w art. 90. Podstawą stwierdzenia nieważności tych aktów jest uznanie, że doszło do istotnego naruszenia prawa (art. 91 ust. 1 i ust. 4 u.s.g.).
            Jednocześnie z ww. norm wynika, iż postępowanie w sprawie stwierdzenia zgodności uchwały rady gminy z prawem jest prowadzone przez organ nadzoru z urzedu, bez konieczności składania w tym zakresie wniosków, petycji, zażaleń itp. przez osoby trzecie. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem ewentualne „takie wnioski” osób trzecich nie powodują obowiązku wszczęcia postępowania oraz wydania w sprawie decyzji nadzorczej ani też nie wymagają ustosunkowania się do nich. Równocześnie braku reakcji organu nadzoru na takie pismo nie można uznać za „bezczynność organu”, która uzasadniałaby wniesienie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (por. post. WSA w Warszawie z dnia 04 marca 2008 r., sygn. Akt ISAB/Wa 15/8; wyrok NSA z dnia 03 października 2000 r., sygn. Akt III S.A. 1387/00; wyrok NSA z dnia 08 kwietnia 1992 r., sygn. Akt SAB/Wr 15/92, CBOSA). Pismo organu nadzoru informujące o braku przesłanek do stwierdzenia nieważności uchwały gminy nie jest rozstrzygnięciem nadzorczym lub decyzją.
            Informacyjnie wskazać można, że przedmiotowa uchwała została podjęta na podstawie art. 35 ust. 1 u.s.g. stanowi, że organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa rada gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami. Z powyższej normy wynika jedynie obowiązek przeprowadzenia konsultacji w zakresie projektu statutu sołectwa. Negatywny wynik, niewiążącej konsultacji przeprowadzonej w mieszkańcami w sprawie zaopiniowania projektu statutu sołectwa Dopiewo nie może więc stanowić podstawy od unieważnienia przedmiotowej uchwały. Zarówno pozytywne jak i negatywne stanowisko mieszkańców wyrażone w konsultacjach spełnia bowiem wymóg skonsultowania projektu statutu sołectwa. Jednocześnie zakres samodzielności gminy w odniesieniu do jednostek pomocniczych jak i treść art. 35 u.s.g. wskazuje, że w kwestii statutu sołectwa gmina na pełną swobodę, oczywiście ograniczoną regulacjami ustawowymi. Analiza przedmiotowej uchwały nie wykazała, aby jej regulacje naruszały obowiązujące normy prawne. Podnoszona w Pana piśmie zmiana zakresu kompetencji organów sołectwa w odniesieniu do poprzednio obowiązującego statutu nie oznacza, że nowe regulacje naruszają przepisy prawne. Ustanowienie jednostek pomocniczych w gminie nie jest obligatoryjne, a zadania i kompetencje organów tych jednostek są wyodrębniane zgodnie z wolą rady z dotychczasowych zadań gminy i kompetencji jej organów.

Obserwatorka I (Pierwsza)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz