piątek, 11 sierpnia 2017

Odpowiedź Wojewody Wielkopolskiego na skargę w sprawie uchwały Rady Gminy Dopiewo dotyczącej wycinki drzew i krzewów bez zezwolenia



Dzisiaj przedstawiam ostatnią, jak na razie, odpowiedź Wojewody Wielkopolskiego na skargę dotycząca uchwały Rady Gminy Dopiewo w sprawie wycinki drzew i krzewów bez zezwolenia - link. Skarga w treści była podobna, jak ta wysłana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, dlatego zainteresowanych odsyłam do postu z 13 lipca br. - link. Co prawda temat umarł śmiercią naturalną, ponieważ zanim uchwała weszła w życie, zmieniono ustawę o ochronie przyrody. Odpowiedź Wojewody zasługuje jednak na uwagę, gdyż jest przykładem urzędniczej nowomowy, zrozumiałej tylko dla jej autorów.

Co ciekawe, większa część odpowiedzi Wojewody jest identyczna w treści, jak pismo z 18 lipca, będące odpowiedzią na skargę w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa Dopiewo - link. Widocznie w Urzędzie Wojewódzkim mają gotowe, uniwersalne wzory pism odrzucających wszelkie skargi na organy gminne. Przypomina to metodę, stosowaną przez Radę Gminy Dopiewo, która wszystkie skargi odrzuca dla zasady, bez względu na ich zasadność. Wytłuszczonym drukiem wyróżniono część pisma, identycznego z treścią odpowiedzi z 18 lipca br.
Ani jednym słowem Wojewoda nie odniósł się do najważniejszego i w zasadzie jedynego przedmiotu skargi, jakim było uchybienie terminu, dotyczącego składania uwag i wniosków przez społeczeństwo. Jak widać, arogancja urzędników jest na każdym szczeblu władzy identyczna.
Jak się okazuje, uchwała RG Dopiewo w sprawie wycinki drzew i krzewów bez zezwolenia została podjęta w chwili, kiedy już wprowadzono zmiany w ustawie o ochronie przyrody i w zasadzie w momencie uchwalania była nieważna. Uchwałę RG Dopiewo podjęto 29 maja br. natomiast zmiany w ustawie o ochronie przyrody wprowadzono 11 maja br., z terminem wejścia w życie 17 czerwca br. Jest to kolejny przykład niekompetencji urzędników, Wójta, Rady Gminy a przede wszystkim radcy prawnego Michała Kublickiego.
I tym razem ocenę pozostawiam Czytelnikom.

Odpowiedź Wojewody Wielkopolskiego z 26 lipca 2017 r.:

            Odpowiadając na Pana wniosek (Wojewoda znowu nie zauważył, że była to skarga a nie wniosek – przypis mój) z 12 czerwca 2017 roku o stwierdzenie nieważności uchwały nr XXXI/397/17 Rady Gminy Dopiewo z dnia 29 maja 2017 roku w sprawie zwolnienia z obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów na terenie Gminy Dopiewo, uprzejmie wyjaśniam co następuje:
Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. Nr 78, poz. 483) gwarantuje samorządowi terytorialnemu samodzielność (art. 16), która podlega ochronie sądowej (art. 165). Przyznanie samodzielności samorządowi terytorialnemu znajduje wyraz w prawnej konstrukcji nadzoru, której zasadnicze elementy unormowane są w Konstytucji. Według jej art. 171 działalność samorządu terytorialnego podlega nadzorowi wyłącznie z punktu widzenia legalności (ust. 1).
            W myśl przepisu art. 85 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.) – zwanej dalej „u.s.g.” – nadzór nad działalnością gminną sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem. W związku z tym organy nadzorujące gminę, a więc wojewoda oraz Prezes Rady Ministrów (art. 86 u.s.g.), sprawując ten nadzór związane są zasadą legalizmu. Organ nadzoru ma prawo wkraczać w działalność gminną tylko w przypadkach określonych przepisami prawa (art. 87 u.s.g.). Stosownie do art. 91 ust. 1 u.s.g. uchwała lub zarządzenie organu gminy sprzeczne z prawem są nieważne. O nieważności uchwały lub zarządzenia w całości lub w części orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia uchwały lub zarządzenia, w trybie określonym w art. 90. Podstawą stwierdzenia nieważności tych aktów jest uznanie, że doszło do istotnego naruszenia prawa (art. 91 ust. 1 i ust. 4 u.s.g.).
Jednocześnie z ww. norm wynika, iż postępowanie w sprawie stwierdzenia zgodności uchwały rady gminy z prawem jest prowadzone przez organ nadzoru z urzedu, bez konieczności składania w tym zakresie wniosków, petycji, zażaleń itp. przez osoby trzecie. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem ewentualne „takie wnioski” osób trzecich nie powodują obowiązku wszczęcia postępowania oraz wydania w sprawie decyzji nadzorczej ani też nie wymagają ustosunkowania się do nich. Równocześnie braku reakcji organu nadzoru na takie pismo nie można uznać za „bezczynność organu”, która uzasadniałaby wniesienie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (por. post. WSA w Warszawie z dnia 04 marca 2008 r., sygn. Akt ISAB/Wa 15/8; wyrok NSA z dnia 03 października 2000 r., sygn. Akt III S.A. 1387/00; wyrok NSA z dnia 08 kwietnia 1992 r., sygn. Akt SAB/Wr 15/92, CBOSA). Pismo organu nadzoru informujące o braku przesłanek do stwierdzenia nieważności uchwały gminy nie jest rozstrzygnięciem nadzorczym lub decyzją.
Informacyjnie wskazać można, że przedmiotowa uchwała została podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 u.s.g. w zw. Z art. 83f ust. 1a ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 2134) w brzmieniu obowiązującym w dacie jej podjęcia. Upoważnienie ustawowe rady gminy do określenia w drodze aktu prawa miejscowego przypadków, w których nie jest wymagane uzyskanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów zostało uchylone z dniem 17 czerwca 2017 roku na mocy art. 1 pkt 3 lit. b ustawy z dnia11 maja 2017 roku o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2017 r., poz. 1074), Stosownie do § 32 w zw. z § 143 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 roku w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 283) jeżeli uchyla się ustawę, na podstawie której wydano akt wykonawczy, albo uchyla się przepis ustawy upoważniający do wydania aktu wykonawczego, przyjmuje się, że taki akt wykonawczy traci moc obowiązująca odpowiednio z dniem wejścia w życie ustawy uchylającej  albo z dniem wejścia w życie przepisu uchylającego  upoważnienie do wydania tego aktu. Mając na uwadze powyższe, uznać należy że uchwała nr XXXI/397/17 Rady Gminy Dopiewo z dnia 29 maja 2017 roku, opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego dnia 5 czerwca 2017 roku pod pozycją 4227, zawierająca zapis o wejściu w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w dzienniku urzędowym, nie zaczęła obowiązywać i nie wywołuje skutków prawnych.

Obserwatorka I (Pierwsza)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz