piątek, 15 listopada 2013

ROKBUS Rokietnica (3) – studnia bez dna



Po dość długiej przerwie podejmuję wątek komunikacji publicznej na terenie gminy Rokietnica. Wcześniejsze moje opinie dostępne są pod adresami - link1 link2 Pojawiły się nowe informacje dotyczące zmian, jakie nastąpią w wyniku integracji ROKBUS-u z ZTM Poznań. Dostępne są w listopadowym wydaniu Rokickich Wiadomości - link lub na stronie ROKBUS-u - link . W mojej ocenie, w zasadzie na korzyść zmienią się jedynie ceny biletów jednorazowych (obecnie chyba najdroższe w powiecie, bo miesięczne podrożeją), oraz częstotliwość kursów pomiędzy Rokietnicą i Poznaniem. Pozostałe warunki, w tym przede wszystkim odległość od najbliższego przystanku oraz połączenia miejscowości, pozostaną bez zmian albo nawet się pogorszą. Przypuszczam jednak, że oficjalne czynniki zmiany uznają za sukces.

Najpierw dokończę ocenę stanu aktualnego. Dla porównania podaję również dane dotyczące gminy Dopiewo, jako w miarę porównywalnej pod względem stopnia zagospodarowania, bo wielkości i liczby ludności już nie. Zarówno powierzchnia, jak i liczba ludności gminy Dopiewo jest około 50% wyższa niż gminy Rokietnica.
Jedną z najistotniejszych spraw jest częstotliwość kursów. Na najważniejszej trasie z Rokietnicy do Poznania w dni robocze realizowanych jest 37 kursów (łącznie na Ogrody i na os. Sobieskiego) Dla porównania z Dopiewa do Poznania w dni robocze pasażerowie mają do dyspozycji 60 kursów – autobusów i busów. W godzinach szczytu kursy odbywają się co kilka minut. Już ta różnica mówi sama za siebie. Jedynie w dni wolne od pracy dojazd z Rokietnicy do Poznania jest łatwiejszy (18 kursów) niż z Dopiewa (12 kursów).
Kolejna sprawa to dostępność komunikacji publicznej. Mimo, iż Gmina posiada własne przedsiębiorstwo komunikacyjne, część miejscowości jest całkowicie pozbawiona połączeń autobusowych. Są to m.in. Rogierówko, Starzyny (1 kurs dziennie), duża część Kobylnik (rejon ul. Szkolnej), Cerekwica (ul. Letniskowa), nie wspominając o miejscowości Dalekie. Dla porównania w gminie Dopiewo nawet takie miejscowości jak Żarnowiec (11 mieszkańców) mają stałe połączenie z Dopiewem. W ostatnim czasie uruchomiono nową linię o długości 2,5 km, łączącą Dopiewiec z Palędziem -  link
Dlaczego tak się dzieje, że gmina Rokietnica, posiadająca własne przedsiębiorstwo komunikacyjne, tak bardzo odbiega w jakości usług od gminy Dopiewo (o Tarnowie Podgórnym czy Suchym Lesie już nie wspomnę), która korzysta z usług gminy Komorniki? Podejrzewam, że główną przyczyną jest niewłaściwe zarządzanie firmą, jak i zarządzanie Gminą. Przez ostatnie 13 lat ROKBUS-em zarządzała osoba, której głównym celem, jak się wydaje, było wyciąganie pieniędzy od Gminy oraz od pasażerów (najczęściej spotykaną informacją na stronie była ta o podwyżce cen biletów). Uposażenie prezesa pochłaniało coraz większe kwoty – w latach 2006-2012 (6,5 roku) były prezes Jerzy Król otrzymał łączne wynagrodzenie w wysokości ponad 911 tys. złotych – nie podał, brutto czy netto. Za cały okres 13 lat rządów wynagrodzenie prezesa mogło przekroczyć 1,5 mln złotych.
Do tego dochodzą koszty wynajmu pomieszczeń. Przez lata ROKBUS dzierżawił pomieszczenia biurowe i gospodarcze od SKR-u. Nie wiem, czy sytuacja taka ma miejsce obecnie, przypuszczam jednak, że tak. Z pewnością koszty dzierżawy, pomimo fatalnych warunków lokalowych (wystarczy obejrzeć wjazd do bazy), są niemałe. Należy postawić pytanie, dlaczego w przypadku tak kiepskiej kondycji finansowej Gminy, utrzymuje i dofinansowuje się własne przedsiębiorstwo, które nawet nie posiada własnej bazy (w 2013 r. jest to ponad 2,2 mln złotych)? Dlaczego, wzorem chociażby Dopiewa, nie skorzystano z usług większego przewoźnika, jak choćby TP BUS w Tarnowie Podgórnym? Odeszłyby przede wszystkim koszty administracji – w październiku 2013 r. przeprowadzono nabór na stanowisko referenta ds. płac. Czyżby chodziło o lokalne ambicje oraz zapewnienie intratnych stanowisk dla osób zasłużonych? Jeżeli Gmina ma ambicje posiadania własnego przedsiębiorstwa komunikacyjnego, przez 14 lat jego funkcjonowania można było pomyśleć o zbudowaniu na własnej działce niewielkiej bazy z pomieszczeniami biurowymi, np. w sąsiedztwie oczyszczalni ścieków przy ul. Topolowej w Bytkowie. W tym przypadku interes Gminy oraz komfort pasażerów znalazły się na szarym końcu.
Kolejna sprawa to park maszynowy. ROKBUS korzysta wyłącznie z autobusów, niezależnie od ilości pasażerów. Podnosi to znacznie koszty obsługi. W gminie Dopiewo kilka lat temu zezwolono na obsługę pasażerów przez podmioty prywatne. Wykorzystują one osobowe busy, doskonale uzupełniając komunikację autobusową – obsługują nie tylko trasę Dopiewo – Poznań, ale również połączenia z mniejszymi miejscowościami, na trasach o niewielkiej liczbie pasażerów. Dodam tylko, że przejazd busami trwa krócej, a bilety są tańsze niż w autobusach. Co prawda były wójt Andrzej Strażyński próbował nie dopuścić prywatnych przewoźników, jednak na szczęście opór społeczeństwa spowodował, że musiał ustąpić.  Nie wiem, czy w gminie Rokietnica były próby uzupełnienia komunikacji publicznej transportem prywatnym. Wprowadzenie niewielkich busów nie tylko pozwoliłoby zwiększyć częstotliwość kursów, ale również umożliwić uruchomienie dodatkowych kierunków np. do Rogierówka, Kobylnik czy Starzyn. Komunikacja publiczna, jak sama nazwa wskazuje, powinna służyć mieszkańcom, a nie zapewniać stołki.
Póki co proponowane zmiany przewidują wprowadzenie 18-metrowych, przegubowych autobusów. Nie wiem, co ma z tym wspólnego komfort pasażerów i rachunek ekonomiczny. Kursy przegubowców będą miały sens jedynie w godzinach szczytu. Wysyłanie na trasę w godzinach wieczornych lub nocnych 18-metrowego autobusu dla 1 lub 2 pasażerów, mija się z celem.
I znowu mi się tekst nadmiernie rozbudował. Wnioski i opinie nt. proponowanych przez ROKBUS i ZTM zmian omówię następnym razem. Jedno nie ulega wątpliwości – modernizacja transportu publicznego zostanie okrzyknięta kolejnym sukcesem wójta Bartosza Derecha. Przed zbliżającymi się wyborami będzie potrzebował takich „sukcesów”, jak kania dżdżu.

Obserwatorka I (Pierwsza)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz