piątek, 3 października 2014

Finansowanie kampanii wyborczej (1) - podstawy prawne



Na stronie pisma samorządu terytorialnego „Wspólnota” ukazało się obszerne opracowanie dotyczące finansowania kampanii wyborczej - link
Ponieważ w gminie Dopiewo zawiązało się 17 komitetów wyborczych wyborców, a wiele osób bierze udział w pracy komitetów po raz pierwszy, może pojawić się wiele niezamierzonych błędów, które mogą mieć przykre skutki, przede wszystkim finansowe. Dlatego też postanowiłam przedstawić skróconą wersję tekstu, przygotowanego przez Dorotę Bąbiak-Kowalską w zakresie obejmującym prawa i obowiązki komitetów wyborczych wyborców, bo tylko takie biorą udział w wyborach na terenie gminy Dopiewo.


1. Finansowanie komitetów wyborczych wyborców regulują następujące przepisy:
1) Kodeks wyborczy:
- dział I, rozdział 15 „Finansowanie kampanii wyborczej”
- art. 378 i 476, określające sposób obliczania limitu wydatków komitetu wyborczego, uczestniczącego w wyborach organów jednostek samorządu terytorialnego,
- działu IX „Przepisy karne”, w szczególności art. 503-510 oraz art. 514-516;
3) rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 września 2011 r. w sprawie rejestru zaciągniętych kredytów oraz rejestru wpłat, prowadzonych przez komitety wyborcze (Dz. U. Nr 193, poz. 1144);
4) rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 września 2011 r. w sprawie sprawozdania finansowego komitetu wyborczego (Dz. U. Nr 198, poz. 1173) oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2014 r. w sprawie łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego, który zarejestrował kandydata na wójta, burmistrza albo prezydenta miasta (Dz. U. poz. 280);
5) ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 i 613);

2. Komitety wyborcze
Prawo do prowadzenia kampanii wyborczej na rzecz kandydatów przysługuje, na zasadzie wyłączności, komitetowi wyborczemu (art. 84 § 1 Kodeksu wyborczego). Oznacza to, że wszelkie czynności związane z pozyskiwaniem środków finansowych, dokonywaniem wydatków na organizowanie spotkań wyborczych i promocją poszczególnych kandydatów w formie plakatów, ulotek, itd., mogą być prowadzone tylko przez komitety wyborcze i wyłącznie w okresie kampanii wyborczej, która rozpoczyna się z dniem ogłoszenia rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów o zarządzeniu wyborów, a kończy się na 24 godziny przed dniem wyborów (art. 104 Kodeksu wyborczego).

Uwaga!
Wszelkie spotkania sprawozdawcze czy informacyjne członków partii, organizacji społecznych, stowarzyszeń, osób pełniących funkcje publiczne lub przedstawicieli komitetów zgłaszających kandydatów w wyborach, organizowane w trakcie kampanii wyborczej, mogą odbywać się tylko pod warunkiem, że nie zawierają żadnych znamion agitacji wyborczej. W przeciwnym razie traktowane są jako element kampanii wyborczej i podlegają regulacjom dotyczącym tej kampanii.

Gospodarkę finansową komitetu prowadzi i ponosi za nią pełną odpowiedzialność pełnomocnik finansowy komitetu wyborczego (art. 127 § 1 Kodeksu wyborczego). Zgodnie z art. 130 § 2 Kodeksu wyborczego bez pisemnej zgody pełnomocnika finansowego nie można zaciągać żadnych zobowiązań finansowych w imieniu i na rzecz komitetu wyborczego.

Uwaga!
Pełnomocnik finansowy może upoważnić inne osoby do podejmowania określonych czynności związanych z dokonywaniem wydatków komitetu wyborczego w jego pomocniczych strukturach terenowych. Nie zwalnia go to jednak z odpowiedzialności za całokształt gospodarki finansowej komitetu.

Pełnomocnik finansowy ponosi odpowiedzialność karną za naruszenie zakazów i ograniczeń w pozyskiwaniu i wydatkowaniu środków.

Uwaga!
Można być pełnomocnikiem finansowym tylko jednego komitetu wyborczego (art. 127 § 3 Kodeksu wyborczego).

Funkcji pełnomocnika finansowego, w myśl art. 127 ust. 2 Kodeksu wyborczego nie może pełnić funkcjonariusz publiczny w rozumieniu art. 115 § 13 Kodeksu karnego tj.: Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, poseł, senator, radny, poseł do Parlamentu Europejskiego, sędzia, ławnik, prokurator, funkcjonariusz finansowego organu postępowania przygotowawczego lub organu nadrzędnego nad finansowym organem postępowania przygotowawczego, notariusz, komornik, kurator sądowy, syndyk, nadzorca sądowy i zarządca, osoba orzekająca w organach dyscyplinarnych działających na podstawie ustawy, osoba będąca pracownikiem administracji rządowej, innego organu państwowego lub samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe, osoba zajmująca kierownicze stanowisko w innej instytucji państwowej, funkcjonariusz organu powołanego do ochrony bezpieczeństwa publicznego albo funkcjonariusz Służby Więziennej, osoba pełniąca czynną służbę wojskową, pracownik międzynarodowego trybunału karnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe.

Uwaga! 
Pełnomocnikiem finansowym może być kandydat na radnego, jak również kandydat na wójta (burmistrza, prezydenta miasta), z wyłączeniem kandydatów, którzy w kończącej się kadencji pełnią funkcję radnego czy wójta.

Zgodnie z art. 130 § 1 Kodeksu wyborczego odpowiedzialność za zobowiązania majątkowe komitetu wyborczego ponosi pełnomocnik finansowy tego komitetu. Odpowiedzialność ta ma charakter nieograniczony i dotyczy całego majątku osobistego pełnomocnika finansowego, a także majątku posiadanego w ramach wspólności majątkowej ze współmałżonkiem.
Zgodnie z art. 130 § 3 Kodeksu wyborczego, w przypadku gdy z majątku pełnomocnika finansowego nie można pokryć roszczeń wobec komitetu wyborczego, odpowiedzialność za zobowiązania majątkowe komitetu wyborczego wyborców ponoszą solidarnie osoby wchodzące w skład komitetu.

Uwaga!
Odpowiedzialność solidarna polega na tym, że wierzyciel może żądać całości lub części świadczenia od wszystkich zobowiązanych łącznie, od kilku z nich lub od każdego z nich, z osobna. Zasady odpowiedzialności solidarnej określają art. 366-378 Kodeksu cywilnego.

Na podstawie art. 109 § 2 Kodeksu wyborczego komitety wyborcze zobowiązane są do umieszczenia na wszystkich materiałach wyborczych wyraźnych oznaczeń, od kogo one pochodzą. Materiałem wyborczym jest każdy, pochodzący od komitetu wyborczego upubliczniony i utrwalony przekaz informacji mający związek z zarządzonymi wyborami. Materiały zawierające takie oznaczenie podlegają ochronie prawnej i są dowodami poniesionych kosztów.

Obserwatorka I (Pierwsza)

3 komentarze:

  1. Nie będę w temat wgryzał się zbyt głęboko-to zadanie komitetów wyborczych.
    Na podstawie przytoczonych wyżej przepisów i własnych obserwacji mam opinię, że jak zwykle przepisy nie mają praktycznego zastosowania w Gminie Dopiewo. Komitet Napierały obrał taką drogę na omijanie limitów, że właściwa strona promująca kandydata czyli szansa dla gminy , nie jest zgłoszona do PKW i podlega limitom.
    Zofia Dobrowolska prowadziła kampanię już w roku 2013. Zaczęła się ona
    z jej strony od pierwszych wizyt Telewizji Leszno w Dopiewie. Przysłał ją
    oberwójt Pawłowski i oficjalnie telewizja w roku 2013 nie brała za to pieniędzy. Twierdzę, że finansowanie mogło iśc przez Stowarzyszenie im.Praksedy Lemańskiej-np. w postaci o 30 tys. zawyżonych środków na
    festiwal w Skórzewie.
    W dniu 15.01.2014 Wójt Dobrowolska zawiera umowę z Agencją Hanka Włodarczak umowę na produkcję materiałów filmowych. Pani Włodarczak
    jest pracownicą TV Leszno i żoną szefa tej stacji.Proszę o zwrócenie uwagi
    na kuriozalne zapisy tej umowy, niezgodne z Ustawą o radiofonii i telewizji.
    W §2 umowy-agencja czyli podmiot zewnętrzny w stosunku do TV Leszno
    zobowiązuje się do emisji na antenie telewizji filmów zrealizowanych na
    zlecenie UG Dopiewo. Filmy sponsorowane bez właściwych oznaczeń i
    informacji,że zostały wyprodukowane przez podmiot zewnętrzny, zostają
    wyemitowane jako informacja. To zwykły wałek pozostający w sprzeczności z zapisami art.14.2 i 17.1 ustawy. KRRITV powinna tę budę o nazwie TV Leszno zamknąc, a przynajmniej cofnąc koncesję. Może pomagają im znajomości z byłym członkiem KRRITV tym samym, który wręczał Pawłowskiemu wirtualną Złotą płytę i tym samym, któremu Dobrowolska udzieliła pierwszego telewizyjnego wywiadu?. Nie bardzo widzę związek z promocją Gminy Dopiewo kiedy oglądam takie materiały jak np. Budżet Dopiewa zdemolowany. Te filmy w dużej ilości są też na internecie(każdy po
    1000 zł +vat)oraz na oficjalnej stronie UG Dopiewo. Tu też brak informacji,że
    są zrealizowane na zamówienie przez Agencję Włodarczak-są opatrzone napisami GminaDopiewo.

    Podobny wymiar, z nastawieniem na wybory miała umowa z kórnickim Stowarzyszeniem im.Zamoyskiego. Mieli przygotowac materiały promujące
    gminę, a jak znam życie przygotują te promujące Zofię Dobrowolską.
    Pokłosiem tej umowy były też publikacje byłego agenta SB Tw Magda na łamach Czasu Dopiewa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obawiam się, że omijanie lub naginanie prawa to nie tylko specyfika gminy Dopiewo. Pojawiają się np. informacje o rozdawaniu talonów do apteki. Myślę, że jest to w pewnym stopniu nasza narodowa cecha.
      Ponieważ jednak jesteśmy mieszkańcami i wyborcami gminy Dopiewo, powinniśmy nagłaśniać i piętnować takie działania, mające miejsce na lokalnym podwórku. Uważam, że komitety wyborcze powinny jak najszybciej zgłaszać wszystkie naganne praktyki do właściwych organów.
      Wydaje mi się, że podane przez Ciebie przykłady, poza agitacją na rzecz Adriana Napierały w Szansie dla Gminy, trudno będzie potraktować jako kampanię wyborczą. W materiałach TV Leszno czy artykułach Jana Doopiewskiego nie znajdzie się haseł nawołujących do głosowania na Zofię Dobrowolską, nawet jeśli zawarta w nich propaganda aż bije po oczach.

      Usuń
  2. Na stronie Szansa na Melchiora i Andrzeja jako Prezesa ZUK też były nagrody do wygrania. Obawiam się, że odbiorcy wody już wcześniej wygrali szansę na zapłacenie 2 abonamentów w przypadku posiadania 2 liczników.
    Tak z Dobrowolską masz rację. No chyba,że przegnie z tymi wydawnictwami drukowanymi. Jednak ten proceder można było ukrócic już dawno i w mojej ocenie powinni to zrobic radni w których niektóre materiały
    były wycelowane. Jakie przepisy zostały naruszone napisałem wyżej.

    OdpowiedzUsuń