poniedziałek, 22 września 2014

Gmina Dopiewo występuje z ZM SELEKT (1) – wariacje nie całkiem na temat



W czwartek 25 września br., Rada Gminy Dopiewo podejmować będzie uchwały pozwalające na samodzielną gospodarkę odpadami przez Gminę od 1 stycznia 2015 r. W związku z tym przygotowano całą listę uchwał, począwszy od nowego Regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie Dopiewo, na tzw. deklaracji śmieciowej skończywszy. Coraz więcej pogłosek świadczy o tym, że projekty tych dokumentów (łącznie 6 sztuk) nie były przygotowywane przez urzędników UG, ale zostały zlecone firmie zewnętrznej – podobno zaprzyjaźnionej kancelarii prawnej. Gdyby okazało się to prawdą, a niestety wiele podobnych pogłosek w przeszłości sprawdziło się, to fakt ten oznaczać może jedno – urzędnicy w gminie Dopiewo przestali pracować. Przygotowanie 5 projektów uchwał plus wzór deklaracji w ciągu około 3 miesięcy - mogło okazać się zadaniem ponad siły.

Rozumiem, gdyby Gmina była liderem w tym zakresie, tworzenie od podstaw dokumentów mogłoby przekraczać możliwości pracowników. Należy pamiętać, że podobny temat był już wielokrotnie przerabiany przez samorządy, również z powiatu poznańskiego, jak Luboń czy Suchy Las. W tego typu materiałach nie obowiązują prawa autorskie, jak to ma miejsce w przypadku twórczości literackiej czy dziennikarskiej. W przypadku dokumentów urzędowych takie obostrzenia nie obowiązują.
Wystarczyło wykorzystać już obowiązujące w innych samorządach uchwały (zostały opublikowane w dzienniku urzędowym, a więc są zweryfikowane pod względem prawnym). Myślę, że nawet średnio rozgarniętemu urzędnikowi zajęłoby to nie więcej niż 2-3 tygodnie.

Pobieżna analiza projektów uchwał, szczególnie dotyczącej nowego regulaminu porządku i czystości w gminie, pozwala sądzić, że nie jest to dzieło autorskie i nowatorskie. Bez trudu można znaleźć zapożyczenia z uchwał SELEKT-u, aktualnego regulaminu gminy Dopiewo, czy uchwały miasta Lubonia. Jeżeli już, to projekt można nazwać twórczą kompilacją obowiązujących aktów prawnych. Jeżeli prawdą jest, że Gmina zapłaciła 60 tys. złotych za przygotowanie 6 dokumentów, jak to zasugerowano na portalu Moje Konarzewo, to działanie takie potraktować można jako kolejny przykład marnotrawstwa środków publicznych. Gdyby mi zaproponowano przygotowanie w/w dokumentów, to mogłabym pracę taką wykonać w ciągu 2-3 dni i to za 10% sugerowanej wartości. Pogłoski o zleceniu przygotowania uchwał firmie zewnętrznej są tym bardziej niepokojące, można domniemać, że UG Dopiewo dysponuje odpowiednimi kadrami, którymi niewiele samorządów może się pochwalić. Ochroną środowiska zajmuje się osoba z tytułem doktora, z 9-letnim stażem, dla której takie zadanie nie powinno stanowić najmniejszego problemu.

Z mojego doświadczenia wiem, że projekty dokumentów w urzędach (postanowienia, decyzje, uchwały, zaświadczenia i wiele innych) w zasadzie przygotowują pracownicy. Wyjątkiem są dokumenty, które z mocy przepisów muszą przygotowywać osoby posiadające uprawnienia, a zazwyczaj nie są pracownikami etatowymi urzędów. Do takich należą decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, które z mocy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu terenu może przygotowywać jedynie osoba posiadająca uprawnienia urbanistyczne lub architektoniczne. Jednak kompetencje wielu urbanistów są wątpliwej jakości – przykładem może być osoba pracująca na zlecenie UG Dopiewo (stawek w Dąbrówce). Podobnie jest również w przypadku operatów szacunkowych, które mogą przygotowywać rzeczoznawcy majątkowi z uprawnieniami.
Jednak większość dokumentów wychodzących z urzędu gminy przygotowują pracownicy merytoryczni. Rola radców prawnych powinna ograniczać się do sprawdzenia zgodności dokumentu z obowiązującymi przepisami.
Jeżeli w Urzędzie Gminy Dopiewo rzeczywiście role się odwróciły - świadczy to o ciężkiej zapaści. Rola urzędnika w tej sytuacji ograniczać się będzie do przyjęcia wniosku oraz wydania gotowego dokumentu. Jednak może powstać problem z weryfikacją poprawności wniosków, ponieważ tu już pewna wiedza merytoryczna będzie potrzebna (niektóre wnioski są dość skomplikowane oraz zawierają wiele załączników). No, ale to też w ostateczności można będzie zlecić kancelarii.
Na pocieszenie dodam, że UG Dopiewo nie jest pionierem w tej dziedzinie. Bodajże w Urzędzie Miasta Szamotuły przygotowywanie decyzji, zatwierdzających projekty podziału nieruchomości, również zlecono firmie zewnętrznej – chyba nawet tej samej, która ciężko pracuje dla gminy Dopiewo.

Wracając do projektów uchwał na najbliższą sesję, to wydaje mi się, że przygotowane zostały dość profesjonalnie. Porównując je z innymi uchwałami, przygotowywanymi w Referacie Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska tut. Urzędu (np. uchwał w sprawie przystąpienia do opracowania planów miejscowych) odnosi się wrażenie, że zostały znacznie lepiej opracowane. To również może sugerować, że zlecone zostały firmie zewnętrznej.
Podsumowując uważam, że Rada Gminy powinna zadać Wójtowi Gminy kilka poważnych pytań, aby wyjaśnić pojawiające się wśród mieszkańców wątpliwości.
Ponieważ temat nieco mi się rozrósł, do sedna sprawy przejdę w drugiej części.

Obserwatorka I (Pierwsza)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz